Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskie pētījumi II

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SL_115
Zinātnes nozare
Citas dabaszinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Dzīvās dabas zinātnes
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Statistikas mācību laboratorija
Kontaktinformācija

Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897

Par studiju kursu

Mērķis

Vispārīgi runājot, ir divu veidu biomedicīnas pētījumi: randomizēti eksperimentālpētījumi un novērojumi. Tie ietver pētījumus, sākot no izmēģinājuma projektiem ar dzīvniekiem līdz klīniskiem un epidemioloģiskiem pētījumiem. Šī kursa mērķis ir sniegt studentiem uz pacientu orientētu priekšstatu par klīniskajiem pētījumiem un tādējādi aptvert drošības aspektu, nevis efektivitāti, kā arī dažāda veida ētiskos jautājumus, kas rodas, plānojot, īstenojot un ziņojot par klīniskajiem pētījumiem. To darot, uzsvars tiks likts uz statistikas jautājumiem, apspriežot arī „ētiskas statistikas prakses” vadlīnijas. Šādas vadlīnijas attiecas uz visiem biomedicīnas pētījumu veidiem, ieskaitot pētījumus ar dzīvniekiem, bet ir īpaši svarīgas attiecībā uz pētījumiem, kuros iesaistīti cilvēki. Klīnisko pētījumu drošības aspekts tiks parādīts arī individuāla pētījuma līmenī vai nu (i) īpašos drošības pētījumos ar drošības parametriem, vai efektivitātes pētījumos, kur tiek uzraudzīti dažādi nevēlamu notikumu veidi, vai (ii) drošības datu analīzēs, izmantojot metaanalīzes metodes un farmakovigilances pētījumus, kas veikti ar mērķi uzraudzīt tirdzniecībai reģistrētos medikamentus. Apspriedīsim arī precīzijas medicīnu, proti, mēģinājumus izpētīt, kā ārstēšanu var pielāgot atsevišķiem pacientiem, pamatojoties uz attiecīgajiem biomarķieriem. Tas liek mums pētīt, kā šādus biomarķierus var apstiprināt izmantošanai klīniskajos pētījumos un kā, pamatojoties uz šiem biomarķieriem, var veikt diagnostikas testus. Visbeidzot, tiek prezentēta arī lēmumu pieņemšana, pamatojoties uz kvantitatīvajiem kritērijiem, piemēram, lēmumos par turpināšanu/neturpināšanu pēc katra pētījuma.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas par matemātikas un statistikas pamatjēdzieniem. Šādi jēdzieni atbilst kursam „Klīniskie pētījumi I”. Nepieciešamas arī datorprasmes.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc kursa studenti: • atšķirs pētījumu ētiku un klīnisko pētījumu ētiku attiecībā uz: plānošanu un projektēšanu, uzvedību, ziņošanu; • būs ieguvuši padziļinātas zināšanas par drošības klīniskajiem pētījumiem; • spēs definēt un izskaidrot farmakovigilanci; • definēs statistikas jautājumus precīzijas medicīnā; • uzskaitīs diagnostikas testus; • diskutēs par kvantitatīvu lēmumu pieņemšanu klīniskajos pētījumos.

Prasmes

1.Kurss sniedz studentiem nepieciešamās zināšanas un prasmes klīnisko pētījumu plānošanai, uzraudzībai un analīzei, ņemot vērā ētisku, uz pacientu orientētu perspektīvu. Tā ietver pacienta drošību, pareizo ārstēšanas metožu pielietošanu pareizajiem pacientiem un uz pierādījumiem balstītu lēmumu pieņemšanu, pamatojoties uz pētījumu datiem.

Kompetences

1.Pēc šī kursa apgūšanas students būs kompetents piemērot dažādus ētikas principus biomedicīnas pētījumos, ievērot holistisku ētisko attieksmi pret klīniskajiem pētījumiem, novērtējot dažādus alternatīvus pētījumu veidus, pamatojoties uz noteiktām specifikācijām: parametriem, salīdzinātājiem, izlases apjomu, randomizāciju, utt., kā arī kritiski vērtēt statistiskās prakses ietekmi uz šādu pētījumu plānošanu, veikšanu un ziņošanu. Turklāt students spēs risināt drošības jautājumus klīniskajos pētījumos gan atsevišķu pētījumu līmenī, gan pētījumu grupu metaanalīzēs, analizēt klīnisko pētījumu datus, izmantojot atbilstošas metodes atbilstoši piemērojamām ētikas vadlīnijām, plānošanas posmā nodrošināt kritērijus lēmumu pieņemšanai par turpināšanu/neturpināšanu un, pamatojoties uz pētījuma datiem, pētījuma beigās pieņem pamatotus lēmumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Patstāvīgais darbs ar kursa materiālu un obligāto literatūru, gatavojoties 19 lekcijām pēc plāna. • Obligāta diskusija 5 semināros – aktīva dalība grupu diskusijās semināros, kur katram studentam vai studentu grupai (ne vairāk kā 4 studenti) tiks piešķirta diskusiju tēma patstāvīgai sagatavošanai. Risinot konkrēto jautājumu, studentiem jāņem vērā drošības/ētikas perspektīva.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu: • Obligāta diskusija semināros – 50%. • Rakstisks eksāmens bez palīgmateriālu izmantošanas – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko pētījumu drošības jautājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko pētījumu uzraudzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Farmakovigilance.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Precīzijas medicīna klīniskajos pētījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biomarķieri klīniskajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīva lēmumu pieņemšana klīniskajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biomedicīnas pētījumu ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko pētījumu ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Statistikas ētika un ētiska statistika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: plānošana un projektēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: uzvedība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: ziņošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnisko ierīču klīniskie pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura bagātinātāju izmēģinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atkārtošana un gatavošanās eksāmenam.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Klīnisko pētījumu drošības jautājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Klīnisko pētījumu uzraudzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Farmakovigilance.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Precīzijas medicīna klīniskajos pētījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Biomarķieri klīniskajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Kvantitatīva lēmumu pieņemšana klīniskajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Biomedicīnas pētījumu ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Klīnisko pētījumu ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Statistikas ētika un ētiska statistika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: plānošana un projektēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: uzvedība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Ētika klīniskajos pētījumos: ziņošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Medicīnisko ierīču klīniskie pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Uztura bagātinātāju izmēģinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Atkārtošana un gatavošanās eksāmenam.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
29 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Shein-Chung Chow, Jen-Pei Liu. Design and Analysis of Clinical Trials: Concepts and Methodologies, John Wiley & Sons, Inc. 2013Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ethical Guidelines for Statistical Practice. Prepared by the Committee on Professional Ethics of the American Statistical Association

Papildu literatūra

1.

Panter A.T., Serba S. K. Handbook of Ethics in Quantitative Methodology. Rolledge, 2011.