Pielāgoto fizisko aktivitāšu specialista Pedagoģiskā prakse
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt kvalificēta un radoša PFA skolotāja izglītošanu, veicinot teorētisko zināšanu saikni ar praktisko darbību, sekmējot profesionālās kompetences veidošanos. Dot iespēju pilnveidot topošā PFA pedagoga kompetences profesionālajai darbībai, prasmes un spējas darboties ar audzēķņiem ar speciālajām vajadzībām. Sekmēt inovatīvas izglītošanās un audzināšanas formas, īstenojot caurviju prasmes, veselību un drošumspēju pedagoģiskajā procesā pilsoniskās audzināšanas jomā.
Priekšzināšanas
Visi vispārizglītojošie studiju kursi, nozares konkrētās profesijas Studiju kursi, nozares obligātie Studiju kursi un nozares izvēles kursi.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Izprot skolotāja profesijas misiju. 2. Formulē atvērtus, uz izziņu vērstus jautājumus personiskā pieredzē ar sporta izglītību saistītās situācijās. 3. Vienkāršu informāciju salīdzina, interpretē, novērtē, savieno un grupē pēc dotajiem kritērijiem. Meklē pārbaudītus faktus, pats tos pārbauda. 4. Patstāvīgi izvirza vairākus mācīšanās mērķus un plāno savu praktisko darbību, kā tos īstenot gan vienatnē, gan grupā.
Prasmes
1.5. Apgūst vērošanas prasmes un tehnoloģiju, lai vadītu mācīšanās procesu sporta un veselības nodarbībās. 6. Nosauc un definē atšķirības dažāda tipa Studiju iestādēs sporta izglītībā. 7. Analizē un diskutē par dažāda tipa Studiju iestādēm un sporta un veselības skolotāju darbību. 8. Plāno un īsteno praktiski jēgpilnas sporta un veselības nodarbības atbilstoši normatīvajam regulējumam PFA. 9. Veido fiziski emocionālu drošu attīstošu un iekļaujošu vidi. 10. Piedāvā daudzveidīgus uzdevumus PFA sporta un veselības nodarbībās atbilstīgi audzēkņu sagatavotībai un veselībai. 11. Rosina domāt un dod audzēkņiem iespēju pašiem plānot, uzraudzīt un izvērtēt savu mācīšanās procesu iespēju robežās.
Kompetences
1.12. Nosaka kustību apguves robežas, sniedz efektīvu atgriezenisko saiti individuāli katram audzēknim. Veido snieguma parametrus un kritērijus katram audzēknim individuāli. 13. Pilnveido savas profesionālas prasmes un iemaņas, sadarbojoties ar kolēģiem un administrāciju, audzēkņu mācīšanās atbalstam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs un kritēriji:
1) 1. septembra runas prezentācija un uzstāšanās.
2) 3 raksti par izglītības problēmām publiskā telpā.
3) 3 publiski apmeklēti pasākumi (teātra izrāde, izstāde, sporta pasākums).
4) Pēc Gardnera izveidots fizisko aktivitāšu kopums (8 vingrinājumi), daudzveidīgo spēju sekmēšanai. Fiziskās aktivitātes mērķis, mērķauditorija, apraksts, grafisks zīmējums.
5) Mans grāmatu plaukts + anotācija. Grāmatām norādīts – autors, nosaukums, izdevniecība, izdošanas gads, lpp. skaits. Literatūras katalogs alfabēta secībā.
Prakses aizstāvēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgā darba vērtēšana:
1 p.- Ieraksti veikti formāli;
2 p. - Ieraksti veikti pēc pievienotā parauga bez personīgā skatījuma;
3 p. - Ieraksti veikti, analizēti un izdarīti secinājumi.
Vērošanas daļa (2 nedēļas):
6) Iestādē redzētā un dzirdētā konspekts.
7) Sporta un veselības stundas vērojums.
8) Katras dienas rezumējums.
9) Galda spēle „Skolotājs, kurš bīstamāks par datoru”.
10) Skolotāju ētikas kodekss.
11) Pirms prakses vīzija.
12) Fiziskās aktivitātes apraksts.
Ieskaites nodarbības, Sižetiskā šķēršļu joslas, Sizētiskā nodarbības vadīšana, pedagoģiskās prasmes:
1 p.:
- Stundas uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana tikai daļēji atbilsts audzēkņu vecumam, sagatavotībai un speciālās pamatizglītības programmas prasībām.
- Stundas vieta daļēji sagatavota.
- Ne vienmēr pārdomāta audzēkņa drošība stundā.
- Stundas plānā ir terminoloģiskas kļūdas.
- Stundas līdzekļu (vingrinājumu) izvēle nav daudzveidīga.
- Nav samērīgi izplānotas stundas daļas.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ne vienmēr racionāla.
- Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas nedroši.
2 p.:
- Stundas uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, gandrīz atbilst audzēkņa vecumam, sagatavotībai un speciālās pamatizglītības programmas prasībām.
- Stundas vieta daļēji sagatavota.
- Skolotājs centies pārdomāt audzēkņu drošību stundā.
- Stundas plānā vēl arvien ir terminoloģiskas kļūdas.
- Stundas līdzekļu (vingrinājumu) izvēle kļūst daudzveidīgāka.
- Skolotājs cenšas izplānot laiku visām stundas daļām.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai kļūst racionālāka.
- Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas droši.
- Skolotāja profesionālā valoda un stāja uzlabojas.
3 p.:
- Stundas uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilsts audzēkņa vecumam, sagatavotībai un standarta prasībām.
- Stundas vieta un inventārs sagatavots.
- Stundā pilnībā tiek ievērota audzēkņu drošība.
- Stundas plānā vēl arvien ir dažas terminoloģiskas kļūdas.
- Stundas līdzekļu (vingrinājumu) izvēle ir pietiekami daudzveidīga.
- Skolotājam izdodas racionāli izplānot laiku visās stundas daļās.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ir racionāla.
- Skolotāja profesionālā valoda, stāja un stundas vadīšanas stils gandrīz atbilst pedagoga profesijas standarta prasībām.
4 p.:
- Stundas uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilst audzēkņa vecumam, sagatavotībai un speciālās pamatizglītības programmas prasībām.
- Stundai sagatavota vieta, ir daudzveidīgs inventārs.
- Audzēķni zina, izprot un ievēro drošību stundā.
- Stundas plānā praktiski nav terminoloģiskas kļūdas.
- Stundas līdzekļi (vingrinājumi) ir izvēlēti daudzveidīgi visās stundas daļās, visā stundā.
- Stundas laiks izmantots racionāli, izmantots muzikāls pavadījums.
- Pārkārtošanās uzdevumu veikšana ir pilnībā racionāla, viens nostādījuma veids kalpo par sākuma stāvokli cita uzdevuma uzsākšanai.
- Skolotāja gatavošanās stundai, profesionālā valoda, stāja un stundas vadīšanas stils ir atbilstošs humānās pedagoģijas pamatprincipiem.
5 p.:
- Iekļauti visi kritēriji, kuri atbilst 4 punktiem, bet katrā stundas daļā ir piemēroti inovatīvi risinājumi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
(Patstāvīgais darbs) PFA pedagoga tēls. Izglītības aktualitātes publiskā telpā – PFA sporta nodarbība, sporta un veselības skolotājs; izglītības sistēma Latvijā; augstākā izglītība Latvijā. Fizisko aktivitāšu kopums daudzveidīgo spēju sekmēšanai. Fiziskās aktivitātes mērķis, mērķauditorija, apraksts, grafisks zīmējums. Jaunākā aktuālākā literatūra pedagoga profesijas aspektā.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
(Vērošanas daļa) Veido pirms prakses vīziju. Iepazīstas ar vairākām speciālās izglītības iestādēm to darbības specifiku. Dažādu sporta un veselības skolotāju vadītās stundas. Skolotāju ētikas kodekss. Veido galda spēli ar sporta izglītības aspektiem, balstoties uz tā brīža bērniem aktuālu animāciju vai spēlfilmu.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
(Prakstiskā daļa) Individuālā darba plāna prakses laikam izveide. Teorētiski apgūto drošības noteikumu praktiskā īstenošana sporta un veselības stundās visās daļās. Jēgpilnu stundu plānu izveide un īstenošana atbilstīgi plānam. Stundas pedagoģiskā procesa vērtēšanas prasmju apguve par konkrēto stundu. Teorētiski apgūto sižetisko sporta un veselības stundu īstenošana ar kritiskās domāšanas uzdevumiem. Caurviju prasmju īstenošana sporta un veselības stundās, klases audzinātāja darbībā.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
(Praktiskā daļa) Satura izveide, īstenošana un ietekme uz audzēkņa personības veicināšanu. Tematiskā plāna saturs. Studenta kompetences gatavības vērtēšana saskaņā ar plānotajiem prakses rezultātiem (dažāda satura ieskaites st. vadīšana dažādos vecuma posmos). Pašvērtējuma saturs pamatojoties uz SVID analīzes principiem. Kopīgais pašvērtējums saskaņā ar prakses plānotajiem sasniedzamajiem gala rezultātiem un ar motivācijas pamatojumu vai noliegumu PFA skolotāja kvalifikācijas ieguvei.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York: McGraw Hill.
Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill