Sabiedrisko attiecību tekstu rakstīšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Par sabiedrisko attiecību rakstveida materiālu veidiem un to specifiku.
Prasmes
1.Sagatavot vienkārši uztveramus, loģiskus un kodolīgus sabiedrisko attiecību rakstveida materiālus, it īpaši preses relīzes, paziņojumus, aprakstus un citus biežāk izmantotos materiālus.
Kompetences
1.Sagatavot sabiedrisko attiecību nozarei raksturīgos tekstus (relīzes, rakstus, aprakstus, paziņojumus utt.).
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mājasdarbi, gadījumu analīze, eksāmens. Skatīt kursa aprakstu (word) e-studijās ar detalizētu uzdevumu aprakstu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Seminārs
1) uzrakstiet (kultūras) komentāru par grāmatu (filmu, izrādi, pasākumu). 2000 – 3000 zīmes,
2) uzrakstiet ielūgumu un apsveikumu,
3) noformējiet vizītkarti ar kontaktinformāciju.
Darba analīze
2.Seminārs
Preses relīzes sagatavošana pēc tiesībsarga tīmekļvietnē pieejamiem atzinumiem – no atzinuma izveidot relīzi.
Prese relīzes analīze
3.Seminārs
Reklāmraksta sagatavošana:
o Izvēlieties sev pazīstamu produktu vai pakalpojumu.
o Izdomājiet reklāmraksta koncepciju, pieeju un saturu diviem atšķirīgiem kanāliem – interneta portālam un žurnālam.
o Uzrakstiet divus reklāmrakstus – katru no tiem piemērotu savam kanālam. Izvēlieties foto!
o Esiet radoši, bet ticami! Drīkst izdomāt faktus par produktu un tā īpašības, bet saglabājot ticamības un realitātes sajūtu.
Reklāmraksta analīze
4.seminārs
Intervija un viedokļa raksta sagatavošana (līdz 3000 zīmēm),
Viedokļa raksta analīze
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Atbilstoši RSU nolikumam, uzdevumā dotie kritēriji, teorijas pielietošanas prasme.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Rakstīšanas nozīme SA. Rakstītāja atbildība, profesionalitāte, ētika. Pareizas valodas lietojuma nozīme SA darbā. Pamatinformācijas iegūšana un tās nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preses relīzes – rakstīšana un izplatīšana. Pavadvēstule e-pastā. Virsrakstu un apakšvirsrakstu nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preses relīzes – rakstīšana un izplatīšana. Pavadvēstule e-pastā. Virsrakstu un apakšvirsrakstu nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Leksikas izvēle SA tekstos. Pareizrakstības prasību ievērošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apmaksātā publicitāte un rakstīšanas īpatnības: Reklāmraksti. Reklāmu valoda. Emocionālā ekspresivitāte reklāmās. Emocionālās ekspresivitātes līdzekļi valodā un dažādās (preču, politiķu) reklāmās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tīmekļvietnes (mājaslapas) un sociālie mediji. Ieraksti tviterī.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semināri.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Marsh C., Guth D.W., et al. Strategic Writing: Multimedia Writing for Public Relations, Advertising and More/ 4th ed. _Routledge, 2017
Newsom D., Haynes J. Public Relations Writing: Strategies & Structures / 11th ed. - Cengage Learning, 2016
Newsom, D., Haynes, J. Public relations writing: form and style 10th edition / D.Newsom, J.Haynes – USA: Thomson Wadsworth, 2014
Newsom D., Haynes J. Public Relations Writing: Form & Style / 9th ed. – Australia, Brazil etc.: Wadsworth CRENGAGE Learning, 2010
Smith, R. D. Becoming a public relations writer. A writing process workbook for the profession. 4th edition / R.D. Smith – USA: Lawrence Erlbaum Associates, 2012
Liepa D. Latvijas preses valoda. Zin. red. Ina Druviete. - Rīga: LU Latviešu valodas institūts, 2011, 296 lpp.
Bivins T.H. Public Relations Writing: The Essentials of Style and Format / 7th ed. – McGraw-Hill Higher Education, 2011
Papildu literatūra
Dimants A., Russ-Mols S. Žurnālistika / Mācību un rokasgrāmata. – Rīga: Turība, 2009
Liepa D. Latviešu (paš)raksturojums presē : sociolingvistiskais aspekts / Dite Liepa. - Literatūra un avoti : 240.-242.lpp. - Kopsav. angļu val.: Latvian self-assessment in printed media : the sociolinguistics aspect, 242.lpp. // Vārds un tā pētīšanas aspekti. - [Nr.]15, 2.[sēj.]: Valoda un vide. Terminoloģija. Tulkošanas jautājumi (2011), 232.-242.lpp.
Spolskis B. Valodas pārvaldība. – Rīga : Latviešu valodas aģentūra, 2012
Citi informācijas avoti
Jaunākie zinātniskie raksti, kas pieejami RSU Bibliotēkas abonētajās zinātnisko rakstu datubāzēs (piemēram, EBSCO, SAGE Publications, Science Direct, Scopus u.c.).