Zinātnisko darbu izstrāde un pētniecības metodes
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Spēs identificēt atšķirības starp kvalitatīvām un kvantitatīvām pētniecības metodēm. • Spēs aprakstīt zinātnisko pētījumu metožu principus un to izmantošanas principus. • Spēs izvērtēt katras metodes priekšrocības un trūkumus, attiecīgā pētījuma veikšanai. • Spēs definēt būtiskākos metožu veidus.
Prasmes
1.• Spēs izvēlēties atbilstošāko zinātnisko literatūru izvēlētās tēmas aprakstam. • Spēs izvēlēties atbilstošāko pētījumu metodi, zinātniskā pētījuma veikšanai. • Spēs veikt patstāvīgu pētījumu politikas zinātnē. • Spēs prezentēt pētījuma rezultātus.
Kompetences
1.• Spēs formulēt zinātniskā darba mērķi, uzdevumus un hipotēzi. • Spēs izstrādāt patstāvīgu pētījumu par fenomeniem politikas zinātnē un/vai starptautiskajās attiecībās. • Spēs interpretēt iegūto datu analīzi. • Spēs argumentēti aizstāvēt savu viedokli un pētījuma rezultātus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Jāapmeklē lekcijas, iepriekš iepazīstoties ar pasniedzēja norādīto obligātās literatūras materiālu un sagatavojoties lekcijas tēmai – obligāti jāapmeklē 50% nodarbību, kā arī aktīvi jāiesaistās nodarbību procesā, ja apmeklējums ir mazāks par 50%, modulis ir jāklausās atkārtoti nākamajā studiju gadā par papildu samaksu.
2. Kolektīvi (mazajās grupās) jāizstrādā un sekmīgi jānokārto grupu semināru darbi – zinātniskā pētījuma izstrādes etapi, prezentācijas formātā.
3. Jāiesniedz e-studijās semināru uzdevumu rakstisks izklāsts. Ja nesekmības vai neattaisnotu kavējumu dēļ 50% darbu ir novērtēti ar „0”, tad studentam studiju kurss ir jāapgūst atkārtoti nākamajā akadēmiskajā gadā par papildus samaksu.
4. Jāiesniedz e-studijās, atbilstoši standartam izstrādātas konferences tēzes.
5. Sekmīgi jāuzstājas konferences simulācijā, ar zinātnisku referētu, kas balstīts kursa laikā veiktajā pētījumā un iepriekš iesniegtajās tēzēs.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mazās grupas veiktā semināra uzdevuma rakstisks atspoguļojums, arī konferences tēzes.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Uzstāšanās zinātniskās konferences simulācijā ar zinātnisku referātu, kurš balstīts kursa laikā veiktajā pētījumā un iepriekš iesniegtajās tēzēs.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mazās grupas uzstāšanās ar vizuālu prezentāciju, kurā tiek atspoguļots docētājā dotā uzdevuma izpildījums.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros ir paredzēta lekciju klausīšanās, literatūras apguve, grupu praktisko darbu veikšana un to prezentācija (semināru nodarbībās), kā arī - kursa noslēgumā - konferences tēžu iesniegšana un uzstāšanās konferences simulācijā. Studenti kursa laikā saņems vērtējumu par katra semināra uzdevuma izpildi (atzīmi veidos vizuālās prezentācijas un e-studijās iesniegtās rakstiskās atbildes vidējais vērtējums), kā arī par konferences tēžu rakstisko versiju un uzstāšanos konferences simulācijā. Visas aktivitātes tiks vērtētas 10 ballu skalā un gala vērtējumu veidos vidējā atzīme no visiem saņemtajiem vērtējumiem. Studiju darba vērtējums tiks aprēķināts no vidējās atzīmes, kas veidosies, saskaitot novērtējumu par rakstiskajām tēzēm un prezentācijas kvalitāti/uzstāšanos konferences simulācijā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija – kursa saturs un organizācija. Kas ir zinātnisks pētījums/ kas pētījumu padara zinātnisku? Ar ko populārzinātnisks pētījums atšķiras no zinātniska?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi zinātnisko darbu veidi – tēzes konferencei, posteris (kā to vienkārši uztaisīt), zinātnisks raksts recenzējamam žurnālam, zinātnisks referāts (arī kursa un bakalaura darbs).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniska pētījuma izstrādes uzsākšana - tēmas izvēle un pamatuzstādījumu formulēšana - tēmas aktualitāte, mērķis, uzdevumi, hipotēze. Darba teorētiskā bāze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma tēmas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma tēmas prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizaina un pētījuma procesa plānošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētījuma metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās pētījumu metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma metodes izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma metodes izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgais darbs (pasniedzēju stratēģiskā uzraudzībā) pie datu vākšanas metodes izstrādes un datu ieguves.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgais darbs (pasniedzēju stratēģiskā uzraudzībā) pie datu vākšanas metodes izstrādes un datu ieguves.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze, interpretācija, secinājumu izdarīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konferences tēžu struktūra un saturs.
Tēžu u.c. rakstu darbu noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Konferences tēžu sagatavošana, iesniegšana un izvērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārliecinošas prezentācijas un uzstāšanās pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Individuālas konsultācijas ar studentiem, sniedzot atbalstu studiju kursā veicamo uzdevumu izpildē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskas konferences simulācija – uzstāšanās konferencē, prezentējot savu pētījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskas konferences simulācija – uzstāšanās konferencē, prezentējot savu pētījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskas konferences simulācija – uzstāšanās konferencē, prezentējot savu pētījumu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kellstedt, Paul, M., Whitten Guy D. 2018. The Fundamentals of Political Science Research. 2nd ed. New York: Cambridge University Press,
Zinātne, pētniecība, inovācija. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai)
21.gadsimta zinātnes globālās tendences: īss ieskats. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai)
Papildu literatūra
RSU Studentu Starptautiskās zinātniskās konferences tēžu izstrādes standarts. Tēžu novērtēšanas kritēriji. Postera uzbūves paraugs. Kā izveidot plakātu (posteri), izmantojot PowerPoint. Konferences tēžu paraugs. Zinātniska raksta paraugs. Kursa darba paraugs. Bakalaura darba paraugs.
Bryman, A. 2016. Research Designs. In: Social Research Methods. 5th ed. New York: Oxford University Press,
Baglione, Lisa, A. 2020. Writing a Research Paper in Political Science: A Practical Guide to Inquiry, Structure and Methods. 4th ed. Los Angeles: SAGE Publications CQ Press,