Ievads juridiskajā psiholoģijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt studentiem iespēju apgūt juridiskās psiholoģijas pielietošanas un integrācijas iespējas psiholoģiskās darbības jomā, kas sekmēs viņu teorētisko un praktisko zināšanu pielietošanu uzsākot psihologu profesionālo darbību.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Personības psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina juridiskās psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm; pārzina juridisko psiholoģiju, analizē tās pamatproblēmas un faktus; orientējas un pārzina pamata teorijas un procesus juridiskajā psiholoģijā.
Prasmes
1.Demonstrē apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas; prot, ievērojot profesionālo ētiku, iegūto informāciju pasniegt (prezentēt) juridiskās psiholoģijas kontekstā – salīdzina, kritiski izvērtē un analizē to.
Kompetences
1.Demonstrē prasmi izprast, salīdzināt, kritiski izvērtēt un analizēt informāciju juridiskās psiholoģijas kontekstā, t.sk., veicot praktiskus uzdevumus individuāli un grupās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoties semināriem un eksēmanam, sagatavot referātu un prezentāciju par to.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Aktīva līdzdalība lekcijās (patstāvīga norādītās literatūras lasīšana un aktīva piedalīšanās diskusijās semināru gaitā) – 20%; rakstisks patstāvīgs darbs – 30%; grupu darbs (prezentācija) – 20%, rakstisks eksāmens – 30%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskās psiholoģijas vispārējs pārskats.
Apraksts
Juridiskās psiholoģijas jēdzienu definēšana. Juridiskās psiholoģijas darbības virzieni. Psihologa profesionālās darbības iespējas juridiskās psiholoģijas profesionālā darbības jomā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts
Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts
Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts
Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts
Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes.
Apraksts
Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes būtība. Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes kriminālprocesā un civilprocesā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts
Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts
Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts
Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts
Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korekcijas psiholoģija.
Apraksts
Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korekcijas psiholoģija.
Apraksts
Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskās psiholoģijas vispārējs pārskats.
Apraksts
Juridiskās psiholoģijas jēdzienu definēšana. Juridiskās psiholoģijas darbības virzieni. Psihologa profesionālās darbības iespējas juridiskās psiholoģijas profesionālā darbības jomā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts
Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts
Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts
Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes.
Apraksts
Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes būtība. Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes kriminālprocesā un civilprocesā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts
Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība. |
|
Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts
Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korekcijas psiholoģija.
Apraksts
Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korekcijas psiholoģija.
Apraksts
Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2022). Introduction to Forensic Psychology: Research and Application (Sixth edition), SAGE Publications.
Costanzo, M., Krauss, D., Schuller, R., & McLachlan, K. (2014). Forensic and Legal Psychology: Psychological Science Applied to Law (Canadian Edition).
Kamerāde, D., Strika E., Rožcenkova, A., Damberga I., Vazne, Ž., Bisniece, M. (2015). Psiholoģija 3. Lietišķās jomas. Apgāds Zvaigzne ABC
Kitaeff, J. (2011). Handbook of police psychology. New York: Routledge.
Krūmiņa I. & Landmane D. (2012). Nepilngadīgo cietušo psiholoģiskā drošība atkārtotas pratināšanas gadījumos. I starptautiskā zinātniskā konference. Policijas koledžas rakstu krājums, 130 – 140.
Landmane D., Rinkevics A. & Eināts K. (2019). Atkārtotu likumpārkāpumu novēršanas pamatprincipi, Valsts policija.
Landmane D., Strika E., Eglītis R. & Skopeca, V. (2021) Metodiskais materiāls „NICHD izmeklēšanas intervijas protokola zinātniskais un praktiskais pamatojums, izmantošanai nepilngadīgo nopratināšanā Latvijā”, Labklājības ministrija.
Landmane D., Strika E., Eglītis R. & Skopeca, V. (2021) Metodiskais materiāls „NICHD izmeklēšanas intervijas protokola vadlīnijas”, Labklājības ministrija.
Latvijas juridiskās psiholoģijas asociācijas Tiesu psiholoģijas ekspertu darba grupa (2018). Vadlīnijas tiesu psiholoģiskās ekspertīzes noteikšanai.
Roesch, R., Zapf, P.A., Hart, S.D., & Connolly, D. (2013). Forensic psychology and the law (Canadian Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Rudzītis K., Landmane D., Krūmiņa I. & Strika E. (2012). Bērns Kriminālprocesā. Kriminālprocesam noderīgas informācijas iegūšana. Iespējas un izaicinājumi, Rīga.
Canter, D. & Youngs, D. (2009). Investigative Psychology: Offender Profiling and the Analysis of Criminal Action. London: John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
Breuer, J. & Elson, M. (2017). Frustration–aggression theory. In P. H. Krahe (Ed.), The Wiley handbook of violence and aggression (pp. 1–12). Wiley.
David, A., Crighton, A.D. & Graham J.T. (2015) Forensic Psychology (Edition, 2.), John Wiley & Sons.
Eglitis R., & Landmane D. (2017). Peritraumatic factors and posttraumatic symptoms in child sexual abuse cases, Health Sciences in Eastern Europe. Tomas 27, Nr.4, p.64-68.
Gudjonsson, G. H., & Haward, L. R. C. (1998). Forensic psychology: A guide to practice. Routledge.
Hill, J.K. (2003). Victims’ Response to Trauma and Implications for Interventions: A Selected Review and Synthesis of the Literature. Department of Justice Canada.
Hill, J.K. (2024). Working with victims of crime: A manual applying research to clinical practice. (Second Edition) Ottawa: Department of Justice Canada.
Mooney, C. & Casteel, T. (2017). Terrorism: Violence, intimidation, and solutions for peace (1st ed.). Nomad Press.
Strika, E. (2002). Psiholoģiskie traucējumi un to saistība ar likumpārkāpuma izdarīšanu. Kastiņš J. (red.) LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 655, 531-540
Strika, E. (2002). Likumpārkāpēju personības īpatnības. Kastiņš J. (red.), LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 649, 511-523. Rīga.
Williams, W.H., Chitsabesan, P., Fazel, S., McMillan, T., Hughes, N., Parsonage, M. & Tonks, J. (2018). Traumatic brain injury: A potential cause of violent crime? The Lancet Psychiatry, 5(10), 836–844.
Citi informācijas avoti
Psihologu likums: LV likums. Pieņemts: 30.03.2017. [30.03.2017. red.].
Kriminālprocesa likums: LV likums. Pieņemts 21.04.2005. [22.10.2024. red.].
Tiesu ekspertu likums: LV likums. Pieņemts 11.02.2016. [01.06.2025.red.].