Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads juridiskajā psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_376
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem iespēju apgūt juridiskās psiholoģijas pielietošanas un integrācijas iespējas psiholoģiskās darbības jomā, kas sekmēs viņu teorētisko un praktisko zināšanu pielietošanu uzsākot psihologu profesionālo darbību.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Personības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzina juridiskās psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm; pārzina juridisko psiholoģiju, analizē tās pamatproblēmas un faktus; orientējas un pārzina pamata teorijas un procesus juridiskajā psiholoģijā.

Prasmes

1.Demonstrē apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas; prot, ievērojot profesionālo ētiku, iegūto informāciju pasniegt (prezentēt) juridiskās psiholoģijas kontekstā – salīdzina, kritiski izvērtē un analizē to.

Kompetences

1.Demonstrē prasmi izprast, salīdzināt, kritiski izvērtēt un analizēt informāciju juridiskās psiholoģijas kontekstā, t.sk., veicot praktiskus uzdevumus individuāli un grupās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi sagatavoties semināriem un eksēmanam, sagatavot referātu un prezentāciju par to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Aktīva līdzdalība lekcijās (patstāvīga norādītās literatūras lasīšana un aktīva piedalīšanās diskusijās semināru gaitā) – 20%; rakstisks patstāvīgs darbs – 30%; grupu darbs (prezentācija) – 20%, rakstisks eksāmens – 30%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Juridiskās psiholoģijas vispārējs pārskats.
Apraksts

Juridiskās psiholoģijas jēdzienu definēšana. Juridiskās psiholoģijas darbības virzieni. Psihologa profesionālās darbības iespējas juridiskās psiholoģijas profesionālā darbības jomā. 

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts

Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā.  

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts

Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā.  

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts

Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts

Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes.
Apraksts

Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes būtība. Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes kriminālprocesā un civilprocesā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts

Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts

Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts

Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts

Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Korekcijas psiholoģija.
Apraksts

Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Korekcijas psiholoģija.
Apraksts

Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Juridiskās psiholoģijas vispārējs pārskats.
Apraksts

Juridiskās psiholoģijas jēdzienu definēšana. Juridiskās psiholoģijas darbības virzieni. Psihologa profesionālās darbības iespējas juridiskās psiholoģijas profesionālā darbības jomā. 

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Policijas darba un sabiedrības drošības psiholoģija.
Apraksts

Policijas amata kandidātu un policijas darbinieku psiholoģiskā novērtēšana. Psiholoģiskā palīdzība policijas darbiniekiem. Praktisks psiholoģisks atbalsts policijas funkciju nodrošināšanā.  

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts

Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izmeklēšanas psiholoģija.
Apraksts

Kriminālo profilu veidošana. Izmeklēšanas intervija un pratināšana. Liecību precizitāti ietekmējošie faktori. Risku novērtēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes.
Apraksts

Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes būtība. Tiesu psiholoģiskās ekspertīzes kriminālprocesā un civilprocesā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cietušo personu psiholoģija un viktimoloģija.
Apraksts

Viktimizācijas veidošanās mehānismi. Cietušais un tā garīgā veselība.

Kriminālās uzvedības psiholoģija un likumpārkāpumu izdarīšanas psiholoģiskie aspekti.
Apraksts

Kriminālās uzvedības skaidrojošās teorijas. Kriminālās uzvedības veidošanās mehānismi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Korekcijas psiholoģija.
Apraksts

Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Korekcijas psiholoģija.
Apraksts

Uzvedības korekcijas psiholoģija. Recidīva riska novērtēšana un vadība.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2022). Introduction to Forensic Psychology: Research and Application (Sixth edition), SAGE Publications.

2.

Costanzo, M., Krauss, D., Schuller, R., & McLachlan, K. (2014). Forensic and Legal Psychology: Psychological Science Applied to Law (Canadian Edition).

3.

Kamerāde, D., Strika E., Rožcenkova, A., Damberga I., Vazne, Ž., Bisniece, M. (2015). Psiholoģija 3. Lietišķās jomas. Apgāds Zvaigzne ABC

4.

Kitaeff, J. (2011). Handbook of police psychology. New York: Routledge.

5.

Krūmiņa I. & Landmane D. (2012). Nepilngadīgo cietušo psiholoģiskā drošība atkārtotas pratināšanas gadījumos. I starptautiskā zinātniskā konference. Policijas koledžas rakstu krājums, 130 – 140.

6.

Landmane D., Rinkevics A. & Eināts K. (2019). Atkārtotu likumpārkāpumu novēršanas pamatprincipi, Valsts policija.

7.

Landmane D., Strika E., Eglītis R. & Skopeca, V. (2021) Metodiskais materiāls „NICHD izmeklēšanas intervijas protokola zinātniskais un praktiskais pamatojums, izmantošanai nepilngadīgo nopratināšanā Latvijā”, Labklājības ministrija.

8.

Landmane D., Strika E., Eglītis R. & Skopeca, V. (2021) Metodiskais materiāls „NICHD izmeklēšanas intervijas protokola vadlīnijas”, Labklājības ministrija.

9.

Latvijas juridiskās psiholoģijas asociācijas Tiesu psiholoģijas ekspertu darba grupa (2018). Vadlīnijas tiesu psiholoģiskās ekspertīzes noteikšanai.

10.

Roesch, R., Zapf, P.A., Hart, S.D., & Connolly, D. (2013). Forensic psychology and the law (Canadian Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

11.

Rudzītis K., Landmane D., Krūmiņa I. & Strika E. (2012). Bērns Kriminālprocesā. Kriminālprocesam noderīgas informācijas iegūšana. Iespējas un izaicinājumi, Rīga.

12.

Canter, D. & Youngs, D. (2009). Investigative Psychology: Offender Profiling and the Analysis of Criminal Action. London: John Wiley & Sons.

Papildu literatūra

1.

Breuer, J. & Elson, M. (2017). Frustration–aggression theory. In P. H. Krahe (Ed.), The Wiley handbook of violence and aggression (pp. 1–12). Wiley.

2.

David, A., Crighton, A.D. & Graham J.T. (2015) Forensic Psychology (Edition, 2.), John Wiley & Sons.

3.

Eglitis R., & Landmane D. (2017). Peritraumatic factors and posttraumatic symptoms in child sexual abuse cases, Health Sciences in Eastern Europe. Tomas 27, Nr.4, p.64-68.

4.

Gudjonsson, G. H., & Haward, L. R. C. (1998). Forensic psychology: A guide to practice. Routledge.

5.

Hill, J.K. (2003). Victims’ Response to Trauma and Implications for Interventions: A Selected Review and Synthesis of the Literature. Department of Justice Canada.

6.

Hill, J.K. (2024). Working with victims of crime: A manual applying research to clinical practice. (Second Edition) Ottawa: Department of Justice Canada.

7.

Mooney, C. & Casteel, T. (2017). Terrorism: Violence, intimidation, and solutions for peace (1st ed.). Nomad Press.

8.

Strika, E. (2002). Psiholoģiskie traucējumi un to saistība ar likumpārkāpuma izdarīšanu. Kastiņš J. (red.) LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 655, 531-540

9.

Strika, E. (2002). Likumpārkāpēju personības īpatnības. Kastiņš J. (red.), LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 649, 511-523. Rīga.

10.

Williams, W.H., Chitsabesan, P., Fazel, S., McMillan, T., Hughes, N., Parsonage, M. & Tonks, J. (2018). Traumatic brain injury: A potential cause of violent crime? The Lancet Psychiatry, 5(10), 836–844.

Citi informācijas avoti

1.

Psihologu likums: LV likums. Pieņemts: 30.03.2017. [30.03.2017. red.].

2.

Kriminālprocesa likums: LV likums. Pieņemts 21.04.2005. [22.10.2024. red.].

3.

Tiesu ekspertu likums: LV likums. Pieņemts 11.02.2016. [01.06.2025.red.].