Vides veselība
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Iegūt nepieciešamās kompetences vides veselības zinātnes un prakses jautājumu profesionālai iekļaušanai veselības un fiziskās aktivitātes jomas īstenošanā pamatskolā un vidusskolā.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Vides fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, sociālo un psihoemocionālo faktoru ietekme uz veselību. 2. Riska faktori vidē, zina to negatīvo ietekmi un novēršanas iespējas.
Prasmes
1.3. Veido intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu mācību vidi atbilstīgi higiēnas un darba drošības noteikumiem 4. Pēta veselības riska faktorus skolēnu un skolotāju darba un mācību vidē, izstrādā priekšlikumus uzlabojumiem. 5. Integrē dažādu mācību priekšmetu saturu veselību ietekmējošo vides faktoru izpētē.
Kompetences
1.6. Novērtē darba vidi ietekmējošos faktorus, adekvāti rīkojas, novērš riskus pedagogu un skolēnu darba vidēs. 7. Novērtē un rūpējas par savu veselību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā studējošie:
1. Piedalās divos semināros: Vides ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību un Veselības riska faktori sporta nodarbībās
(seminārs notiek pēc vērošanas prakses skolā).
2. Veic trīs patstāvīgos darbus:
- pētījumu Veselības riska faktori izglītības iestādē;
- projektu (balstoties uz pētījuma rezultātiem) veselības riska faktoru novēršanai izglītības iestādē;
- problēmsituāciju analīzi par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.
Gatavojas gala pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi.
Starppārbaudījumi 70%:
1. Semināri:
- Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. Katrs students sagatavo prezentāciju par vienu semināra jautājumu. Darbu prezentē grupā vai frontāli atkarībā no studentu skaita.
- Veselības riska faktori sporta nodarbībās (vai sporta stunda/nodarbība vienmēr kalpo veselībai?). Diskusija grupās par novērošanas prakses laikā veiktajiem novērojumiem. Katra dalībnieka ieguldījums tiek vērtēts pēc picas principa.
2. Pētījums Veselības riska faktori izglītības iestādē. Pētījuma rezultātu prezentācija – 15%.
3. Projekts Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana. Tiek prezentēti plānotie pasākumi veselības riska faktoru novēršanai . Projekts tiek iesniegts vērtēšanai – 20%.
4. Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Individuāls darbs. Studenti analizē mācībspēka sagatavotas situācijas un risina problēmas sporta skolotāja darba vidē. Darbs tiek iesniegts vēttēšanai – 15%.
Gala pārbaudījums:
5. Vides faktoru ietekme uz veselību, darba vides risku novērtēšana izglītības iestādēs, preventīvie pasākumi skolēnu veselības saglabāšanai - 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudes darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa rezultātu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa rezultātu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Eglīte, M., Aulika, B., & Avota,0 M. (2008). Vides veselība. Rīga: RSU, 696lpp.
2. Kļaviņš, M. (2012). Vides piesārņojums un tā iedarbība. Rīga: LU apgāds, 200lpp.
3. MK noteikumi Nr. 610 „Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas” no 2002. g. 27. dec. ar grozījumiem.
Papildu literatūra
1. Brunners,V., Hornings, E., & Jensone, B. (2000.). Vides izglītība. Danaburgs grafiska tipogrāfija, Vekše, Zviedrija.
3. Grīnberga, M., & Ridūze, L. (2006). Rokasgrāmata vides izglītotājiem. SIA zaļā josta.
4. Epidemioloģiskās drošības likums no 1997. g. 11. dec.
5. Stola, I. (2011). Vides izglītība pamatskolā. Rīga: RaKa, 196lpp.
6. Darba vides riska faktori izglītības iestādēs. Rīga: RSU. Darba drošības un vides veselības institūts.
Citi informācijas avoti
Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam. LR VM.