Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vides veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_213
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt nepieciešamās kompetences vides veselības zinātnes un prakses jautājumu profesionālai iekļaušanai veselības un fiziskās aktivitātes jomas īstenošanā pamatskolā un vidusskolā.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Vides fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, sociālo un psihoemocionālo faktoru ietekme uz veselību. 2. Riska faktori vidē, zina to negatīvo ietekmi un novēršanas iespējas.

Prasmes

1.3. Veido intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu mācību vidi atbilstīgi higiēnas un darba drošības noteikumiem 4. Pēta veselības riska faktorus skolēnu un skolotāju darba un mācību vidē, izstrādā priekšlikumus uzlabojumiem. 5. Integrē dažādu mācību priekšmetu saturu veselību ietekmējošo vides faktoru izpētē.

Kompetences

1.6. Novērtē darba vidi ietekmējošos faktorus, adekvāti rīkojas, novērš riskus pedagogu un skolēnu darba vidēs. 7. Novērtē un rūpējas par savu veselību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā studējošie: 1. Piedalās divos semināros: Vides ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību un Veselības riska faktori sporta nodarbībās (seminārs notiek pēc vērošanas prakses skolā). 2. Veic trīs patstāvīgos darbus: - pētījumu Veselības riska faktori izglītības iestādē; - projektu (balstoties uz pētījuma rezultātiem) veselības riska faktoru novēršanai izglītības iestādē; - problēmsituāciju analīzi par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Gatavojas gala pārbaudījumam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Starppārbaudījumi 70%: 1. Semināri: - Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. Katrs students sagatavo prezentāciju par vienu semināra jautājumu. Darbu prezentē grupā vai frontāli atkarībā no studentu skaita. - Veselības riska faktori sporta nodarbībās (vai sporta stunda/nodarbība vienmēr kalpo veselībai?). Diskusija grupās par novērošanas prakses laikā veiktajiem novērojumiem. Katra dalībnieka ieguldījums tiek vērtēts pēc picas principa. 2. Pētījums Veselības riska faktori izglītības iestādē. Pētījuma rezultātu prezentācija – 15%. 3. Projekts Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana. Tiek prezentēti plānotie pasākumi veselības riska faktoru novēršanai . Projekts tiek iesniegts vērtēšanai – 20%. 4. Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Individuāls darbs. Studenti analizē mācībspēka sagatavotas situācijas un risina problēmas sporta skolotāja darba vidē. Darbs tiek iesniegts vēttēšanai – 15%. Gala pārbaudījums: 5. Vides faktoru ietekme uz veselību, darba vides risku novērtēšana izglītības iestādēs, preventīvie pasākumi skolēnu veselības saglabāšanai - 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārbaudes darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa rezultātu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa rezultātu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Eglīte, M., Aulika, B., & Avota,0 M. (2008). Vides veselība. Rīga: RSU, 696lpp.

2.

2. Kļaviņš, M. (2012). Vides piesārņojums un tā iedarbība. Rīga: LU apgāds, 200lpp.

3.

3. MK noteikumi Nr. 610 „Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas” no 2002. g. 27. dec. ar grozījumiem.

Papildu literatūra

1.

1. Brunners,V., Hornings, E., & Jensone, B. (2000.). Vides izglītība. Danaburgs grafiska tipogrāfija, Vekše, Zviedrija.

2.

2. Eglīte, I. (2012). Darba medicīna. Rīga: RSU, 834lpp.

3.

3. Grīnberga, M., & Ridūze, L. (2006). Rokasgrāmata vides izglītotājiem. SIA zaļā josta.

4.

4. Epidemioloģiskās drošības likums no 1997. g. 11. dec.

5.

5. Stola, I. (2011). Vides izglītība pamatskolā. Rīga: RaKa, 196lpp.

6.

6. Darba vides riska faktori izglītības iestādēs. Rīga: RSU. Darba drošības un vides veselības institūts.

Citi informācijas avoti

1.

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam. LR VM.

2.

Pedagogu darba vide - aktuālie drošības un veselības jautājumi

3.

SPKC

4.

PSIHOSOCIĀLĀ DARBA VIDE

5.

Veselības inspekcija