Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Epidemioloģija I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_063
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sabiedrības veselība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Nostiprināt zināšanas un izpratni modernās epidemioloģijas pamatjautājumos, lai sagatavotos padziļinātai epidemioloģijas teorētisko jautājumu apgūšanai un metožu pielietošanai kursā Epidemioloģija II.

Priekšzināšanas

Sabiedrības veselībā, matemātiskā statistikā un epidemioloģijā – atbilstoši veselības aprūpes bakalauru studiju programmu saturam.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgi apgūstot kursu, studenti spēs: • izskaidrot riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus daudzcēloņu teorijas kontekstā; • aprakstīt epidemioloģisko pamatrādītāju definīcijas, priekšrocības, trūkumus un aprēķināšanas veidus; • izskaidrot standartizācijas būtību; • nosaukt un aprakstīt epidemioloģisko pētījumu dizainus, to īpatnības, priekšrocības un trūkumus; • nosaukt galvenos sistemātisko kļūdu veidus un paskaidrot to būtību; • izteikties par mērījumu pareizību un precizitāti un to ietekmi uz pētījuma rezultātu.

Prasmes

1.• pratīs aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus, asociāciju rādītājus, diagnostisko testu pareizības rādītājus un testu paredzošās vērtības; • spēs pielietot tiešo un netiešo standartizācijas metodi epidemioloģisko rādītāju salīdzināšanai.

Kompetences

1.• spēs diferencēt ekspozīcijas faktora, citu riska faktoru un jaucējfaktora jēdzienus saistībā ar konkrēto pētījuma jautājumu un hipotēzi; • mācēs izvēlēties situācijai piemērotākos epidemioloģijas pamatrādītājus atkarībā no konkrētā veselības notikuma/ stāvokļa, pētījuma dizaina vai sabiedrības veselības problēmas; • spēs izveidot pētījuma jautājumam un hipotēzei atbilstošu pētījuma dizainu; • spēs novērtēt potenciālo jaucējfaktoru un sistemātisko kļūdu iespējamo ietekmi uz pētījuma rezultātu.

Vērtēšana

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eksāmens

100,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstisks eksāmens, kas sastāv no pieciem punktiem: 

  • trīs teorētiskiem jautājumiem, kur jēdzienu izklāsts jāpapildina ar saviem piemēriem; 
  • uzdevuma, kur jāizvēlas un jāaprēķina atbilstošie rādītāji; 
  • situācijas uzdevuma, kur ir jāatpazīst pētījuma dizains un jāraksturo šī dizaina priekšrocības un trūkumus saistībā ar doto piemēru. 

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
1

Tēmas

Epidemioloģija. Cēlonība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
1

Tēmas

Epidemioloģijas pamatrādītāji. Kopējie, specifiskie rādītāji. Letalitāte. Proporcionālā mirstība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Epidemioloģijas pamatrādītāji. Kopējie, specifiskie rādītāji. Letalitāte. Proporcionālā mirstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
1

Tēmas

Standartizācija. Epidemioloģisko pētījumu veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Standartizācija. Epidemioloģisko pētījumu veidi.
Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. Kļūdas. Atlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
1

Tēmas

Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. Kļūdas. Atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Analītiskie epidemioloģiskie pētījumi: kohortu un gadījumu kontroles pētījumi. Asociāciju rādītāji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Eksperimentālie epidemioloģiskie pētījumi. Diagnostiskie testi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Eksperimentālie epidemioloģiskie pētījumi. Diagnostiskie testi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baltiņš, M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. (akceptējams izdevums)

2.

Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook

3.

Ārvalstu studentiem/For international students:

4.

Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook

Papildu literatūra

1.

Beaglehole, R., Bonita, R., Kjellstrom, T. Basic Epidemiology. Geneva: WHO, 2006.

2.

Jekel, J.F., Elmore, J.G., Katz, D.L. Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health. Philadelphia, London: W.B.Saunders Company, 2020. ix, 297 p.

3.

Greenberg, R.S., et al. Medical Epidemiology. 5th edition. Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2015. 254 p.

4.

Gordis, L. Gordis Epidemiology. Elsevier Saunders, 2019. 355 p.

5.

Gerstman, B.B. Epidemiology Kept Simple. An Introduction to Traditional and Modern Epidemiology. 3rd edition. Wiley-Liss, 2013. xvi, 417 p.