Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Motivējošā intervija veselības uzvedības veicināšanai

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_349
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Teorētiski un praktiski apgūt pamatzināšanas par veselības uzvedību un motivāciju, to ietekmējošiem faktoriem, attīstīt saskarsmes prasmes, izmantojot motivējošo interviju, veselības uzvedības veicināšanai un pacienta veselības uzvedības un maiņai profesijas kontekstā.

Priekšzināšanas

Ievads specialitātē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē veselības uzvedību, motivāciju un motivējošo interviju un tās pamatprincipus, formulē indikācijas motivējošai intervijai, apraksta līdzības un atšķirības motivējošai intervijai dažāda vecuma un personības tipu pacientiem grupā un individuāli. Izprot veselības uzvedības modeļus, izprot motivācijas un veselības uzvedības saistību. Nosauc pamatprasmes, kas nepieciešamas, veicot motivējošo interviju, tās fāzes un iespējamās grūtības un resursus katrā no tām. Pārzina dažādas pieejas veselības uzvedības veicināšanā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Prasmes

1.Pielieto motivējošās intervijas prasmes, atbilstoši motivējošās intervijas struktūrai. Integrē iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskos uzdevumos. Analizē savu un citu studentu darbu studiju procesā simulācijas situācijās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Kompetences

1.Izmanto saskarsmes prasmes un motivējošās intervijas pamatprasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā patstāvīgi. Analizē savas motivējošās intervijas pamatprasmes, veicot patstāvīgo darbu, par to aizpildot pašfrefleksijas lapu. Ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli. Prot pamatot un diskutēt par iegūto zināšanu un prasmju pielietošanu profesionālā vidē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Gatavošanās testam. Gatavošanās pielietot motivējošās intervijas prasmes studiju grupas uzdevumā un noslēguma darbam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Sadarbībā ar grupas biedru vai brīvprātīgo pacientuī veikta motivējošā intervija 15 minūšu garumā par kāda paraduma/ieraduma maiņu saistībā ar profesiju, izmantojot nodarbībās apgūtās zināšanas un prasmes. Nodarbībā pēc izvēles atskaņots audio/video ieraksts 10 min. garumā. Students analizē veiksmīgas un pilnveidojamas intervences.

2.

Pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

1. Aizpildīts kontroltests par veselības uzvedības modeļiem un motivējošās intervijas struktūru - 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Veselības uzvedības modeļu attīstība.Veselības pārliecības modelis;Pārdomātas rīcības modelis un plānotā uzvedības teorija; Aizsardzības motivācijas teorija;Pašregulācijas modelis;Transteorētiskais modelis; Nodarbības jautājumi: Veselības uzvedības modeļu salīdiznājums. Kādas ir katra veselības uzvedības modeļa priekšrocības un kādi trūkumi noteiktu, ar veselību saitsītu problēmu profilaksē?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Veselības uzvedības modeļu attīstība.Veselības pārliecības modelis;Pārdomātas rīcības modelis un plānotā uzvedības teorija; Aizsardzības motivācijas teorija;Pašregulācijas modelis;Transteorētiskais modelis; Nodarbības jautājumi: Veselības uzvedības modeļu salīdiznājums. Kādas ir katra veselības uzvedības modeļa priekšrocības un kādi trūkumi noteiktu, ar veselību saitsītu problēmu profilaksē?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību
Apraksts
Anotācija: Personības īpašibas un veselība. Personības faktoru saistība ar noteiktām saslimšanām. Predispozīcija. Nodarbības jautājumi: Kādas personības īpašības ir saistītas ar veselību?Kādi personības faktori ir noturīgi laikā?Kādi personības faktori ir saistīti ar noteiktām saslimšanām?Kas ir predispozīcija?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību
Apraksts
Anotācija: Personības īpašibas un veselība. Personības faktoru saistība ar noteiktām saslimšanām. Predispozīcija. Nodarbības jautājumi: Kādas personības īpašības ir saistītas ar veselību?Kādi personības faktori ir noturīgi laikā?Kādi personības faktori ir saistīti ar noteiktām saslimšanām?Kas ir predispozīcija?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs
Apraksts
Anotācija: Motivējošās intervijas vēsture un tās pielietošana veselības aprūpē. Motivējošās intervijas I un II fāze, aktīvās klausīšanās prasmes un to lietošana katrā no fāzēm. Metodes motivācijas veicināšanai- skalēšana, nākotnes perspektīva, u.c. Pārmaiņu runa. Nodarbības jautājumi: Kādās veselības aprūpes jomās izmanto motivējošo interviju? Kāda ir atšķirība starp motivējošās intervijas I un II fāzi? Kādas aktīvās klausīšanās prasmes galvenokārt pielieto motivējošās intervijas katrā fāzē? Kādas metodes var integrēt motivējošajā intervijā? Kas ir pārmaiņu runa?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs
Apraksts
Anotācija: Motivējošās intervijas vēsture un tās pielietošana veselības aprūpē. Motivējošās intervijas I un II fāze, aktīvās klausīšanās prasmes un to lietošana katrā no fāzēm. Metodes motivācijas veicināšanai- skalēšana, nākotnes perspektīva, u.c. Pārmaiņu runa. Nodarbības jautājumi: Kādās veselības aprūpes jomās izmanto motivējošo interviju? Kāda ir atšķirība starp motivējošās intervijas I un II fāzi? Kādas aktīvās klausīšanās prasmes galvenokārt pielieto motivējošās intervijas katrā fāzē? Kādas metodes var integrēt motivējošajā intervijā? Kas ir pārmaiņu runa?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti
Apraksts

Anotācija: Studenti analizē jaunākos pētījumus par motivējošo interviju zobārstniecības praksē. Diskusija. Nodarbības jautājumi: Kādu paradumu un veselības uzvedības pārmaiņu gadījumos ir pierādīta motivējošās intervijas efektivitāte?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti
Apraksts

Anotācija: Studenti analizē jaunākos pētījumus par motivējošo interviju zobārstniecības praksē. Diskusija. Nodarbības jautājumi: Kādu paradumu un veselības uzvedības pārmaiņu gadījumos ir pierādīta motivējošās intervijas efektivitāte?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes
Apraksts
Anotācija: Aktīvās klausīšanās prasmju treniņš. Kontakta dibināšana. Acu kontakts un ķermeņa valoda.Atvērtie un slēgtie jautājumi, to lietošana.Parafrāze. Kopsavilkums.Atgriezeniskā saite. Nodarbības jautājumi: Kādas aktīvās klausīšanās parsmes ir mana stiprā puse un kādas jāpilnveido? Kā prasmīgi sniegt atgriezenisko saiti?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes
Apraksts
Anotācija: Aktīvās klausīšanās prasmju treniņš. Kontakta dibināšana. Acu kontakts un ķermeņa valoda.Atvērtie un slēgtie jautājumi, to lietošana.Parafrāze. Kopsavilkums.Atgriezeniskā saite. Nodarbības jautājumi: Kādas aktīvās klausīšanās parsmes ir mana stiprā puse un kādas jāpilnveido? Kā prasmīgi sniegt atgriezenisko saiti?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā
Apraksts

Dažādu konsultēšanas ieeju salīdzinājums veselības aprūpes situācijās. Kalgari_Kembridžas vadlīnijas un Motivējošā intervija. Indikācijas. Kopīgais un atšķirīgais

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā
Apraksts

Dažādu konsultēšanas ieeju salīdzinājums veselības aprūpes situācijās. Kalgari_Kembridžas vadlīnijas un Motivējošā intervija. Indikācijas. Kopīgais un atšķirīgais

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Veselības uzvedības modeļu attīstība.Veselības pārliecības modelis;Pārdomātas rīcības modelis un plānotā uzvedības teorija; Aizsardzības motivācijas teorija;Pašregulācijas modelis;Transteorētiskais modelis; Nodarbības jautājumi: Veselības uzvedības modeļu salīdiznājums. Kādas ir katra veselības uzvedības modeļa priekšrocības un kādi trūkumi noteiktu, ar veselību saitsītu problēmu profilaksē?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Veselības uzvedības modeļu attīstība.Veselības pārliecības modelis;Pārdomātas rīcības modelis un plānotā uzvedības teorija; Aizsardzības motivācijas teorija;Pašregulācijas modelis;Transteorētiskais modelis; Nodarbības jautājumi: Veselības uzvedības modeļu salīdiznājums. Kādas ir katra veselības uzvedības modeļa priekšrocības un kādi trūkumi noteiktu, ar veselību saitsītu problēmu profilaksē?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību
Apraksts
Anotācija: Personības īpašibas un veselība. Personības faktoru saistība ar noteiktām saslimšanām. Predispozīcija. Nodarbības jautājumi: Kādas personības īpašības ir saistītas ar veselību?Kādi personības faktori ir noturīgi laikā?Kādi personības faktori ir saistīti ar noteiktām saslimšanām?Kas ir predispozīcija?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību
Apraksts
Anotācija: Personības īpašibas un veselība. Personības faktoru saistība ar noteiktām saslimšanām. Predispozīcija. Nodarbības jautājumi: Kādas personības īpašības ir saistītas ar veselību?Kādi personības faktori ir noturīgi laikā?Kādi personības faktori ir saistīti ar noteiktām saslimšanām?Kas ir predispozīcija?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs
Apraksts
Anotācija: Motivējošās intervijas vēsture un tās pielietošana veselības aprūpē. Motivējošās intervijas I un II fāze, aktīvās klausīšanās prasmes un to lietošana katrā no fāzēm. Metodes motivācijas veicināšanai- skalēšana, nākotnes perspektīva, u.c. Pārmaiņu runa. Nodarbības jautājumi: Kādās veselības aprūpes jomās izmanto motivējošo interviju? Kāda ir atšķirība starp motivējošās intervijas I un II fāzi? Kādas aktīvās klausīšanās prasmes galvenokārt pielieto motivējošās intervijas katrā fāzē? Kādas metodes var integrēt motivējošajā intervijā? Kas ir pārmaiņu runa?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs
Apraksts
Anotācija: Motivējošās intervijas vēsture un tās pielietošana veselības aprūpē. Motivējošās intervijas I un II fāze, aktīvās klausīšanās prasmes un to lietošana katrā no fāzēm. Metodes motivācijas veicināšanai- skalēšana, nākotnes perspektīva, u.c. Pārmaiņu runa. Nodarbības jautājumi: Kādās veselības aprūpes jomās izmanto motivējošo interviju? Kāda ir atšķirība starp motivējošās intervijas I un II fāzi? Kādas aktīvās klausīšanās prasmes galvenokārt pielieto motivējošās intervijas katrā fāzē? Kādas metodes var integrēt motivējošajā intervijā? Kas ir pārmaiņu runa?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti
Apraksts

Anotācija: Studenti analizē jaunākos pētījumus par motivējošo interviju zobārstniecības praksē. Diskusija. Nodarbības jautājumi: Kādu paradumu un veselības uzvedības pārmaiņu gadījumos ir pierādīta motivējošās intervijas efektivitāte?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti
Apraksts

Anotācija: Studenti analizē jaunākos pētījumus par motivējošo interviju zobārstniecības praksē. Diskusija. Nodarbības jautājumi: Kādu paradumu un veselības uzvedības pārmaiņu gadījumos ir pierādīta motivējošās intervijas efektivitāte?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes
Apraksts
Anotācija: Aktīvās klausīšanās prasmju treniņš. Kontakta dibināšana. Acu kontakts un ķermeņa valoda.Atvērtie un slēgtie jautājumi, to lietošana.Parafrāze. Kopsavilkums.Atgriezeniskā saite. Nodarbības jautājumi: Kādas aktīvās klausīšanās parsmes ir mana stiprā puse un kādas jāpilnveido? Kā prasmīgi sniegt atgriezenisko saiti?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes
Apraksts
Anotācija: Aktīvās klausīšanās prasmju treniņš. Kontakta dibināšana. Acu kontakts un ķermeņa valoda.Atvērtie un slēgtie jautājumi, to lietošana.Parafrāze. Kopsavilkums.Atgriezeniskā saite. Nodarbības jautājumi: Kādas aktīvās klausīšanās parsmes ir mana stiprā puse un kādas jāpilnveido? Kā prasmīgi sniegt atgriezenisko saiti?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē
Apraksts

Anotācija: Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm Nodarbības jautājumi: Kādas speciālista intervences palīdz kontakta dibināšanā ar pacientu un veicina motivāciju?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā
Apraksts

Dažādu konsultēšanas ieeju salīdzinājums veselības aprūpes situācijās. Kalgari_Kembridžas vadlīnijas un Motivējošā intervija. Indikācijas. Kopīgais un atšķirīgais

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā
Apraksts

Dažādu konsultēšanas ieeju salīdzinājums veselības aprūpes situācijās. Kalgari_Kembridžas vadlīnijas un Motivējošā intervija. Indikācijas. Kopīgais un atšķirīgais

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa)

2.

Miller, W.R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping People Change. New York, London: The Guilford press.

3.

Schumacher, J.A, Madson, M.A. (2014). Fundamentals of Motivational Interviewing: Tips and Strategies for Addressing Common Clinical Challenges. Oxford University Press Inc.(Part II)

4.

Rosengren, D.B. (2018). Building Motivational Interviewing Skills: A Practitioner Workbook 2nd New edition. Guilford Publications

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija(no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.

2.

Handbook of personality and health (2006). Chichester, England.( no 73-157 lpp)

3.

Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Personality and Social Psychology