Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stratēģiskā resursu pārvaldība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_440
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursā ietverta organizācijas stratēģiskās vadīšanas būtība, stratēģiskā analīze, stratēģijas formulēšana, stratēģijas ieviešana un uzraudzība, t.sk., vīzija, mērķi, misija, ārējās un iekšējās vides analīze, konkurētspējīgu priekšrocību izvērtēšana un pārmaiņu vadība. Šī kursa mērķis ir Pilnveidot studentu zināšanas un prasmes uzņēmumu vadības lēmumu pieņemšanā sekmīgai uzņēmuma darbībai ilgtermiņā: (1) veidot skaidru izpratni par stratēģijas formulēšanas un konkurences analīzes jēdzieniem, metodēm un principiem; (2) sniegt noderīgu analītisko prasmju, rīku un paņēmienu kopumu stratēģiskai organizāciju analīzei un pārvaldībai; (3) veidot spēju strādāt komandās. Uzdevumi: 1) Sniegt zināšanas par uzņēmuma stratēģisko analīzi, stratēģiju formulēšanu, ieviešanu un novērtēšanu un izpratni par organizāciju/ uzņēmumu nākotnes attīstības virzienu noteikšanu un uzņēmumu snieguma novērtēšanu. 2) Veidot izpratni par sociālo, ekonomisko un politisko spēku ietekmi uz organizācijas/ uzņēmuma stratēģisko plānošanu, iespējām un draudiem, ko vide rada attiecībā uz organizācijas/ uzņēmuma darbību, tādējādi veidot pamatu dažādu stratēģiju formulēšanai un ieviešanai, kā arī pārmaiņu vadībai. 3) Iemācīt formulēt organizācijas/ uzņēmuma konkurences priekšrocības, sintezēt stratēģiskās vadības teoriju un koncepcijas, lai noteiktu konkurences priekšrocības un pārmaiņu veikšanas nepieciešamību. 4) Veidot zināšanas par piemērotu un atbilstošu stratēģiskās un pārmaiņu vadības metožu izmantošanu, kā arī spēju patstāvīgi izmantot stratēģiskās un pārmaiņu vadības teoriju, metodes problēmu risināšanai.

Priekšzināšanas

Vadības pamati

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Izprot stratēģiskās pār vadības būtību un nozīmi, pārzina stratēģiskās plānošanas procesa posmus. • Pārzina un prot pielietot uzņēmējdarbības stratēģiskās analīzes metodes. • Demonstrē zināšanas un izpratni par organizācijas stratēģiskajiem riskiem pārvaldīšanas organizēšanu un metodēm

Prasmes

1.• Prot formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus stratēģiskās vadības jomā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem. • Analizē uzņēmuma konkurētspējīgo priekšrocības; • Prot analizēt vadības procesu un darbību kopsakarības organizācijā, identificē problēmas. • Formulē organizācijas attīstības mērķus un spēj izstrādāt attīstības stratēģiju organizācijas sekmīgai darbībai un tās ieviešanas gaitu • Prot individuāli vai kolektīvi formulēt un vērtēt organizācijas aktuālākos riskus

Kompetences

1.• Spēj veikt organizācijas/ uzņēmuma vides analīzi, patstāvīgi izvērtēt to attīstības stratēģijas un pieņemt lēmumus par nepieciešamajām pārmaiņām. • Spēj novērtēt uzņēmuma ārējās un iekšējās vides faktorus, novērtēt to savstarpējo saistību; • Spēj integrēt stratēģiskās vadības zināšanas, lai atrisinātu problēmas plašākā starpnozaru kontekstā, integrējot iegūtās zināšanas un alternatīvus viedokļus par stratēģisko vadību. • Izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes plānos un prognozēs organizācijas efektīvu darbību atbilstoši ārējās vides prasībām

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgais darbs ietver individuālu un grupas darbu izstrādi, gadījumu analīze, prezentācijas grupā, normatīvo aktu un pētījumu materiālu studijas, interaktīvo rīku izpētei, videomateriālu analīzi. Patstāvīgo darbu tēmas: 1. Organizācijas stratēģiskās vīzijas, misijas un stratēģiskajiem mērķu analīze. 2. Uzņēmējdarbības vides (vispārējās vides analīze, vides stratēģiskais profils, konkurences vides analīze, konkurences vides definēšana, nozares struktūras analīze, piecu spēku modeļa ierobežojumi un paplašinājumi, rūpniecības segmentācija: stratēģiskās grupas) analīze 3. Organizācijas iekšējās vides analīze 4. Uzņēmuma konkurētspējas analīze. 5. Stratēģisko inovāciju izvērtēšana. Uzņēmuma darbības stratēģisko virzienu noteikšana. 6. Organizācijas risku izvērtēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kopējais vērtējums veidojas no: 1) dalība un aktivitāte praktiskajās nodarbībās (20%) 2) vērtējums par patstāvīgiem darbiem (50%) 3) eksāmena novērtējums (30%)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads stratēģiskajā vadībā. Stratēģiskās vadīšanas jēdziens. Stratēģiskās plānošanas un vadīšanas teorētiskie pamati un aktuālie teorētiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiskās plānošanas process un darbības vides analīze. Vides analīzes metodes un informācijas izmantošana stratēģisko lēmumu pieņemšanai Vides analīze: iekšēja un ārēja vide.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmuma konkurētspēja. Uzņēmuma konkurētspējīgā priekšrocība. Konkurētspējas stratēģijas. Uzņēmuma vērtība. Stratēģiskās inovācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiskās attīstības virzieni. Uzņēmuma darbības stratēģisko virzienu noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmējdarbības risku būtība un klasifikācija Risku identificēšana un novēršanas mehānismi. Risku matrica.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Risku pārvaldība. pārvaldīšanas organizēšana, metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Caune, A., Dzedons, L., u.c. Stratēģiskā vadīšana. Kamene. 2002. (akceptējams izdevums)

2.

Adizess, I. K. Prasmīga pārmaiņu vadība. Ievads organizāciju terapijā. Rīga: Zvaigzne ABC. 2018.

3.

Praude, V. Menedžments. Burtene. 2012.

4.

Leiks, N. Stratēģiskā plānošana: Praktisks mācību līdzeklis.

5.

Haberberg, A. Strategic management: theory and application / Adrian Haberberg, Alison Rieple. Oxford, New York; Oxford University Press, 2008, - xxiv, 822 p. (akceptējams izdevums)

6.

David, Fred R. Strategic Management. 16th edition – Rearson, 2017. – 680 p.

7.

Ārvalstu studentiem/For international students

8.

Haberberg, A. Strategic management: theory and application / Adrian Haberberg, Alison Rieple. Oxford, New York; Oxford University Press, 2008, - xxiv, 822 p. (akceptējams izdevums)

9.

David, Fred R. Strategic Management. 16th edition – Rearson, 2017. – 680 p.

Papildu literatūra

1.

Kalve, I. Apseglot pārmaiņu vējus. Stratēģiskā un pārmaiņu vadība. Rīga: Biznesa augstskola "Turība", 2005.

2.

Стратегическое управление: учебник. Виханский O .С. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Экономистъ, 2000.

3.

Thompson, J., Martin, F. Strategic management: Awareness and Change. 5th edition. London: Thompson Learning. 2020.

4.

Ārvalstu studentiem/For international students

5.

Thompson, J., Martin, F. Strategic management: Awareness and Change. 5th edition. London: Thompson Learning. 2020.