Mediju valoda
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• raksturot mūsdienu mediju valodas attīstības procesus un to virzītājspēkus; • analizēt valodas saistību ar ideoloģiskajiem un politiskajiem procesiem; • uz Latvijas mediju valodas bāzes izprast publicistikas stila valodas īpatnības un stilus; • orientēties valodas lietojuma situatīvajos un sociālajos noteikumos.
Prasmes
1.• izmantot latviešu valodu atbilstoši mediju formātiem; • izprast valodas lietojuma dziļākās likumsakarības medijos un publiskajā vidē; • novērtēt un analizēt mediju valodas kvalitāti; • izmantot specifiskiem mediju žanriem piemērotu valodu savā radošajā darbā; • izmantot dažādus valodas slāņus atšķirīga satura veidošanā.
Kompetences
1.• vērtēt reālo mediju valodu, piemērojot informāciju savu profesionālo tekstu veidošanai; • atbildības sajūta par uzrakstīto tekstu (vārdu), tā piemērotību un atbilstību, kā arī iespējamo reakciju uz to; • kritiska un paškritiska attieksme pret praksē izmantoto mediju valodu, tās izpausmēm (stiliem un to iederību situatīvajā kontekstā); • atbildīgs, ar zināšanām pamatots valodas lietojums atbilstoši mediju formātam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros gūto zināšanu izmantojums praktiskajā valodas lietojumā, veidojot sižetus un rakstot savas publikācijas.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie rakstu darbi, praktiskie darbi un eksāmens.
Dienas nodaļai 3 rakstu darbi (30%) un radiosižets (10%); semināros veiktie praktiskie darbi vai tests (20%); kopā 60%; eksāmens (testi) 40% = kopā 100
Neklātienes nodaļai - 2 rakstu darbi (40% ) un radiosižets (20%); eksāmens 40% = kopā 100%
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie rakstu darbi, praktiskie darbi un eksāmens.
Dienas nodaļai 3 rakstu darbi (30%) un radiosižets (10%); semināros veiktie praktiskie darbi vai tests (10%): kopā 50%; eksāmens 50% = kopā 100%
Neklātienes nodaļai - 2 rakstu darbi (30%) un radiosižets (10%); semināros praktiskie darbi vai tests (10%); eksāmens 50% = kopā 100%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursa saturā. Ieskats mūsdienu latviešu mediju valodas vēsturē: valodas pārmaiņas pēc valsts neatkarības atjaunošanas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju valodas vispārīgs raksturojums: aizguvumi, eifēmismi, disfēmismi, slengs (t.sk. vulgārismi), stabilas asociācijas (precedentteksti), ģermānismi, barbarismi, jaundarinājumi, valodas spēles paņēmieni u.tml. Politisko, ekonomisko un sociālo procesu ietekme uz mediju valodu.
Valodas pētniecība: vispārīgā valodniecība, leksikoloģija, morfoloģija, fonētika, sintakse, frazeoloģija, stilistika, onomastika; teksta analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu valodas raksturojums pasaules valodu kontekstā. Valodas situācija Latvijā. Latviešu valodas temats plašsaziņas līdzekļos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kodificētās / nekodificētās normas.
Latviešu literārā valoda jeb literārais standarts un valodas demokratizācijas, globalizācijas tendences.
Latviešu valodas pareizrakstība: vēsturisks ieskats 20. un 21. gs. normēšanas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par plašsaziņas līdzekļu valodu: valodas standartizācija, kļūda vai izteiksmes daudzveidība.
Praktiski padomi izteiksmes bagātināšanā un valodas nepilnību novēršanā: biežāk sastopamo gramatisko, sintaktisko un stila kļūdu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īpašvārdi. Pareizrakstība (lielo sākumburtu lietojums). Saīsinājumi un abreviatūras.
Īpašvārdu atveide (temata vispārīgs raksturojums)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Otrā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Trešā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija).
Nodarbības otrajā pusē – praktiska vingrināšanās īpašvārdu atveidē latviešu valodā. Normatīvais regulējums un valodas prakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska tekstu analīze (izdevums, raidījums, tīmekļvietne: komentāri, skaidrojumi, diskusija).
Praktiska vingrināšanās: īpašvārdu atveide latviešu valodā (2. daļa – 3. semināra turpinājums)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska tekstu analīze (izdevums, raidījums, tīmekļvietne: komentāri, skaidrojumi, diskusija).
Biežāk sastopamās kļūdas pieturzīmju lietojumā. Slaidrāde, diskusija; pēc diskusijas praktiskais darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska radio sižeta individuāla prezentācija.
Klausīšanās, jautājumi, diskusija par dzirdēto un semināros (semestrī) padarīto.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursa saturā. Ieskats mūsdienu latviešu mediju valodas vēsturē: valodas pārmaiņas pēc valsts neatkarības atjaunošanas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju valodas vispārīgs raksturojums: aizguvumi, eifēmismi, disfēmismi, slengs (t.sk. vulgārismi), stabilas asociācijas (precedentteksti), ģermānismi, barbarismi, jaundarinājumi, valodas spēles paņēmieni u.tml. Politisko, ekonomisko un sociālo procesu ietekme uz mediju valodu.
Valodas pētniecība: vispārīgā valodniecība, leksikoloģija, morfoloģija, fonētika, sintakse, frazeoloģija, stilistika, onomastika; teksta analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu valodas raksturojums pasaules valodu kontekstā. Valodas situācija Latvijā. Latviešu valodas temats plašsaziņas līdzekļos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kodificētās / nekodificētās normas.
Latviešu literārā valoda jeb literārais standarts un valodas demokratizācijas, globalizācijas tendences.
Latviešu valodas pareizrakstība: vēsturisks ieskats 20. un 21. gs. normēšanas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par plašsaziņas līdzekļu valodu: valodas standartizācija, kļūda vai izteiksmes daudzveidība.
Praktiski padomi izteiksmes bagātināšanā un valodas nepilnību novēršanā: biežāk sastopamo gramatisko, sintaktisko un stila kļūdu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Otrā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska radio sižeta individuāla prezentācija.
Klausīšanās, jautājumi, diskusija par dzirdēto un semināros (semestrī) padarīto.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš, M.; Druviete, I. Ceļavējš cilvēku ciltij. Valoda sabiedrībā. Rīga : Latviešu valodas aģentūra, 2017
Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Rīga : Valsts kanceleja 2016 (pieejama elektroniski)
Papildu literatūra
Latviešu lingvistiskā attieksme: vērtības, pārliecība, prakse. Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2021.
Džozefs, Dž. Ē. Valoda un politika. Rīga : Zinātne 2008.
Valodas prakse: vērojumi un ieteikumi. Rīga: Latviešu valodas aģentūra (iznāk katru gadu kopš 2005.gada)
Vārds un tā pētīšanas aspekti. LiepU zinātnisko rakstu krājums (katru gadu kopš 1996.)
Valoda dažādu kultūru kontekstā. DU zinātnisko rakstu krājums (katru gadu kopš 2000.)
Citi informācijas avoti
letonika (http://www.letonika.lv/) personvarduatveide.lv https://www.valodaskonsultacijas.lv/
Valsts valodas centra tīmekļvietne (vvc.gov.lv) Latviešu valodas aģentūras tīmekļvietne (valoda.lv), Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls (termini.gov.lv), elektroniskā vārdnīca tezaurs.lv
svešvārdu vārdnīcas, Latviešu valodas pareizrakstības un pareizrunas vārdnīca, Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas pieņemtie lēmumi