Līderība un efektīva vadība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem māsu līderisma aspektiem un to nozīmi māsu darbā, attīstot starppersonu saskarsmes un kritisko domāšanu. Sagaidāms, ka studenti spēs iegūtās zināšanas pielietot, lai attīstītu savas līderisma prasmes, veicinot aprūpes darba attīstību un uzlabojot māsu darba kvalitāti.
Prasmes
1.Studējošie spēs ievērot starppersonu saskarsmes, ētikas un arī tiesību principus saskarsmē ar saviem kolēģiem un pacientiem. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes un māsu praksi, izstrādājot, īstenojot un pilnveidojot darbu veselības aprūpē. Studenti spēs izprast cilvēkfaktora ietekmi pacientu drošībā un veselības aprūpē, darboties komandā. Studenti attīstīs savas prasmes izvērtēt māsas darba efektivitāti, atbilstību aktuālajiem reglamentējošiem dokumentiem, kā arī spēs izvēlēties atbilstošus zināšanu apguves resursus un pilnveidot savas zināšanas par māsas fiziskās, psiholoģiskās un emocionālās veselības uzturēšanu. Studenti attīstīs šo aspektu izpratni, pārzinās problēmu risināšanas procesu un to pielietojumu. Pielietojot mūsdienu tehnoloģiju iespējas, veicinās pacientu un citu veselības aprūpes komandas locekļu izglītošanu, nodrošinot kvalitatīvu aprūpes procesu. Ievēros starppersonu saskarsmes un ētikas, kā arī pacientu tiesību pamatprincipus, atbalstot savstarpējo mācīšanās un zināšanu apmaiņu, plānojot mācību procesu māsām mūžizglītības kontekstā, veidojot un uzturot pozitīvu māsas profesijas tēlu.
Kompetences
1.Šajā studiju kursā students uzlabos spējas iesaistīties veselības aprūpes pārmaiņu procesā, demonstrējot personīgas, starpkkultūru prasmes, kas nodrošina māsas kā indivīda aktīvu un efektīvu dalību darbā un sabiedriskajā dzīvē. Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs ievērot un nodrošināt konfidencialitāti, autonomiju un tiesības savā profesionālajā darbībā, izglītot citus veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku interpretēt un analizēt dažādu uzvedības izpausmju nozīmi, iemeslus gan kolēģiem, gan pacientiem. Studējošie spēs nodrošināt kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie sagatavo un prezentē savu darbus katrā nodarbībā, estudijās iesniedzot situācijas uzdevumu/ analīzi/apkopojumu vai aizpildot pašpārbaudes testa jautājumus.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Praktiskās nodarbības laikā notiek situācijas uzdevumu izpilde vai situācijas analīze, kopsavilkums tiek iesniegts estudijās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā, nodarbības uzdevuma risināšana. Kumulatīvs vērtējums, kurā students var iegūt 100% (10% students var iegūt, izpildot nosacījumus šādās pozīcijās - pirmā lekcija, katra nodarbība un 5% - otrā un trešā lekcijas). Pielīdzinot šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā no 96% līdz 100% - izcili (10); no 85% līdz 95% - teicami (9); no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); no 70% līdz 74% - labi (7); no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); no 60% līdz 64% - viduvēji (5); no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); no 40% līdz 54% - vāji (3); no 20% līdz 39% - ļoti vāji (2); no 0% līdz 19% - ļoti, ļoti vāji (1).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas līderisms un to nozīme veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas līderes iespējas veselības aprūpē, nākotnes potenciāls
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu paaudžu izpratne, vērtību un pienākumu izmaiņas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas personīgo vērtību apzināšanās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Līdera nozīme uz personu centrētas aprūpes realizācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas emociju nozīme darba efektivitātes paaugstināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija un darbinieku iesaistīšanās aprūpes procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māsas etiķete un saskarsmes iespējas pacientu aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lēmumu pieņemšana, pārmaiņu vadība, pacientu drošības aspekti māsai līderei
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu risināšanas aspekti māsai līderei
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mentorings, supervīzijas, koučings, to atšķirīgs pielietojums māsas līderes darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mentorings, supervīzijas, koučings, to atšķirīgs pielietojums māsas līderes darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas līderes elastīgums un noturība mainīgajā veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģijas, aplikāciju analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas zināšanu un prasmju pilnveide un uzturēšana. Profesionālā socializācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Radošums māsas praksē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leader-Communication-Styles-and-Work-Outcomes.pdf
Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/
Efektīva vadītāja rokasgrāmata/ autori: Anita Gaile, Marina Pavlova; dizains: Ilze Magdalēna Kļaviņa; redaktori: Ieva Lejasmeijere, Līga Ansone. Pieejams no: https://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/efektiva_vaditaja_rokasgramata.pdf
Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0377221719306642
Aprūpes diagnozes: Definīcijas un klasifikācija 2018 – 2020” 11.izdevums, SIA ”Medicīnas apgāds”, 2020.
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leader-Communication-Styles-and-Work-Outcomes.pdf
Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/
Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0377221719306642
Papildu literatūra
Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership-and-management-nhs
Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/
Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/
Deklava, L., Lācīte I. Izdegšanas sindroms un stresa pārvarēšanas veidi medicīnas māsām, RSU Zinātniskie raksti, 2013. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Zin%C4%81tnes%20departaments/VIII%20sekcija/izdegsanas_sindroms.pdf
G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Efektīva komunikācija: tulkojums no angļu valodas / [no angļu valodas tulkojusi Agnese Orupe]. 2006.
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership-and-management-nhs
Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/
Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/
G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Kraszewski, Sarah. 2010. Communication Skills for Adult Nurses.
Citi informācijas avoti
Riggio, R.E. 2009, Leaders: Born or Made? The most often-asked question about leadership, and the answer. Psychology Today. Available from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/cutting-edge-leadership/200903/leaders-born-or-made
Sherman, R.O. 2018. Leadership Resiliency. American Nurse Today, 13 (9), 26-8. Available from: https://www.myamericannurse.com/wp-content/uploads/2018/09/ant9-Resiliency-831.pdf
TED talk, How Great Leaders Inspire Actions, Simon Sinek. Available from: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=qp0HIF3SfI4
TED talk, What Makes Us Feel Good About our Work, Dan Ariely. Available from: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_what_makes_us_feel_good_about_our_work