Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu reimatoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPE_008
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
4,95
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par iedzimtām un iegūtām bērnu reimatoloģiskām slimībām, atbilstoši pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, lai nepieciešamības gadījumā nosūtītu pacientu pie speciālista, kā arī sniegt neatliekamu palīdzību akūtā situācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst zināšanas par biežāk sastopamajām bērnu reimatoloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna ar reimatoloģisku slimību objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, izmeklēt skeleta un balstaparāta funkcijas, locītavu funkcionālo stāvokli, savākt dzīves un slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu un ārstēšanas plānu, ordinēt papildus izmeklēšanas metodes un izvērtēt to rezultātus, nepieciešamības gadījumā sniegt neatliekamu medicīnisko palīdzību.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu reimatoloģisko slimību gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. Vispārējā daļa 1. Pediatrisko reimatoloģisko slimību klasifikācija 3 1.1. klasifikācijas kritēriji (anamnēze, fizikālās, laboratorās, radioloģiskās, histoloģiskās izmeklēšanas metodes). 1.2. pediatrisko reimatoloģisko slimību sadalījums pamatgrupās 1.3. akūta reimatisma un juvenīlā hroniskā artrīta diagnostiskie kritēriji, klasifikācija. 2. Pediatrisko reimatoloģisko slimību epidemioloģiskie aspekti 3 3. Reimatisko slimību etioloģijas un patoģenēzes pamataspekti 2 3.1 kaulu – locītavu, muskulatūras sistēmas anatomija, histioloģiskās īpatnības 3.2 sinoviālais apvalks, sinoviālais šķidrums, skrimšļaudi, apasiņošanas sistēma, saistaudi, kollagēns. 3.3 Iekaisuma fāzes, iekaisuma mediatori, marķieri 3.4 Onkoloģiskie aspekti 3.5 Zināmie etioloģiskie faktori. 4. Pediatrisko reimatoloģisko slimību terapijas principi, izvēles principi, blaknes, indikācijas, lietošanas shēmas. 4.1 nesteroīdie pretiekaisuma līdzekļi 4.2 slimību modificējošie līdzekļi 4.3 kortikosteroīdi 4.4 fizikālā terapija 4.5 fizioterapija 4.6 kustību terapija 5. Kaulu – locītavu un muskulatūras sistēmas nereimātiskāds saslimšanas (anamnēze, fizikālā, laboratorā un instrumentālā izmeklēšana, aprūpes īpatnības, diferenciālā diagnostika). Speciālā daļa 1. Juvenīls hronisks artrīts 2 2. Seronegatīvās spondilartropātijas2 2.1 juvenils ankilozējošs spondilīts 2.2 psoriātisks artrīrs 2.3 pie iekaisīgām zarnu trakta saslimšanām 2.4 Reitera sindroms 2.5 Reaktīvi artrīti 3. Sistēmas sarkanā vilkēde 2 3.1 sistēmas SLE 3.2 neonatālais lupus sindroms 3.3 citas hipersensitīvas slimības (Sjogren’s sindroms) 3.4 antifosfolipīdu sindroms 3.5 Arteriāla hipertenzija 4. Juvenīlais dermatomiozīts 2 5. Vaskulīti 2 5.1.primārie (poliarterīti, leikocitoklastiskie, granulomatozie, gigantšūnu) 5.2. sekundārie 6. Sklerodermija un līdzīgās saslimšanas 2 6.1. sistēmas sklerodermija 6.2. lokalizēta sklerodermija 6.3. ķīmiski inducētā sklerodermijai līdzīgā saslimšana 6.4. pseidosklerodermas 7. Jauktas difūzas saistaudu sistēmas saslimšanas (SHARP sindroms) 2 8. Imunodeficīti un reimatoloģiskās slimības 2 8.1 primāras imunodeficīta slimības 8.2 imunoloģiski asociētās slimības 8.3 fagocitozes traucējumi 8.4 reimatoloģiskās slimības asociētas ar komplementa deficītu 8.5 T un B limfocītu funkciju traucējumi 9. Infekciozie artrīti 2 9.1 septiskais artrīts 9.2 vīrusu artrīts 10. Akūts reimatiskais drudzis 2 11. Kaulu – locītavu sistēmas malignās saslimšanas 2 11.1 kaulu primārie audzēji 11.2 metastāzes kaulos 11.3 sinoviālā apvalka audzēji 11.4 mīksto audu audzēji 11.5 leikēmija 11.6 reimatoloģiskām slimībām līdzīgie sindromi pie audzējiem 12. Skeleta displāzijas un kaulu – saistaudu metabolās saslimšanas 2 12.1 iedzimtās saslimšanas 12.2 metabolās un barošanās traucējumu saslimšanas 12.3 uzkrāšanās saslimšanas Kardiovaskulārā sistēma Iegūtas sirds slimības 1. Bakteriālais endokardīts 2 2. Reimatiskās sirdskaites 2 2.1 mitrālās vārstules insuficience 2.2 mitrālās vārstules stenoze 2.3 aortālās vārstules insuficience 2.4 aortālās vārstules stenoze 2.5 trikuspidālās vārstules nepietiekamība 2.6 trikuspidālās vārstules stenoze 3. Miokarda slimības 3.1 Neinfekciozs miokarda bojājums 3.2 Postinfekciozs miokardīts 3.3 Citas etioloģijas miokardīti 4. Sirds mazspēja, tās diagnoze un terapija 2 5. Arteriāla hipertenzija diagnoze, diferenciālā dg., ārstēšana 2 Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu:  Konsultēt pacientus un ģimenes • savākt anamnēzi • veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi • novērtēt augšanu un attīstību • novērtēt uzturu • novērtēt psiholoģisko stāvokli • veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu • sniegt skaidrojumu un konsultācijas • iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu  Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu • pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu • veikt diferenciāldiagnozi • apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus • pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus • konsultēties ar daudznozaru speciālistiem • vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem  Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus • pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu • nodrošināt pamata pirmās palīdzību • nodrošināt neatliekamu akūtu pediatrisku palīdzību • nodrošināt kardiopulmonālu reanimāciju neonatoloģiskiem un pediatriskiem pacientiem saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām • sniegt pamatinformāciju traumu gadījumos saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām  Nozīmēt uzturu, zāles, šķidrumu un asins produktus • noteikt skaidri un precīzi uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus • saskaņot uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktiem klīniskajā kontekstā • pārskatīt ārstēšanas atbilstību un izvērtēt iespējamos ieguvumus un riskus • ārstēt sāpes un ciešanas  Veikt praktiskas darbības Pediatrs ir kompetents daudzās praktiskās manipulācijās (skat. manipulāciju sarakstu), ko veic zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem Attiecībā uz jebkuru no šīm manipulācijām, jāparāda spēja: • sniegt attiecīgu informāciju bērnam un vecākiem • saņemt apzinātu piekrišanu, ja nepieciešams • izmantot pēc iespējas minimāli invazīvas procedūras • mazināt sāpes un ciešanas • lietot piemērotus higiēnas un infekciju kontroles pasākumus • veikt attiecīgus ierakstus par manipulācijām medicīniskā dokumentācijā  Efektīvi sazināties pediatrijas kontekstā • sazināties ar zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem • sazināties ar aprūpētāju un radiem • sazināties ar citiem daudznozaru grupas speciālistiem • nodrošināt aprūpes nepārtrauktību • pārtraukt vai mazināt sliktas ziņas, prasmīgi tās izsakaidrot • sazināties ar bērniem un jauniešiem invalīdiem • sazināties ar tiem, kuriem nepieciešama tulka palīdzība • meklēt un saņemt apzinātu piekrišanu gadījumos, kad tas nepieciešams • sazināties rakstiski, ieskaitot medicīnisko dokumentāciju, telefonu un citus sakaru līdzekļus • rīkoties adekvāti gadījumiem, kad vērojama agresija  Piemērot ētikas un juridiskus principus pediatrijas praksē • piemērot ētikas principus un analīzi klīniskā aprūpē un pētniecībā • piemērot valsts un Eiropas Savienības tiesību aktus klīniskā aprūpē un pētniecībā • aizstāvēt bērnu tiesības saskaņā ar ANO Konvenciju par bērna tiesībām, Latvijas likumiem • saglabāt konfidencialitāti • novērtēt pacienta spējas dot piekrišanu • iegūt un ierakstīt informētas personas piekrišanu • sniegt informāciju par orgānu ziedošanu • apliecināt nāvi • sagatavot pieprasījumu autopsijai  Novērtēt pacienta slimības psiholoģiskos un sociālos aspektus • izvērtēt psiholoģisko faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • izvērtēt sociālo faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • novērtēt pacienta stāvokļa ietekmi attiecībā uz izglītību un skolu • atklāt stresu bērniem, viņu ģimenēm vai aprūpētājiem saistībā ar slimību • atklāt alkohola un narkotiku lietošanu un atkarību • sadarboties savlaicīgi ar attiecīgajām kolēģiem  Piemērot uz pierādījumiem balstītas medicīnas zināšanas, principus, prasmes • izmantot pierādījumus praksē • noteikt un veikt atbilstošu literatūras meklēšanu • kritiski izvērtēt publicēto medicīnisko literatūru  Izmantot informāciju un informācijas tehnoloģijas efektīvi pediatrijas kontekstā • sagatavot precīzi, savlaicīgi un pilnīgi klīnisko dokumentāciju • prast piekļūt starptautiskajai pediatrijas zinātniskai informācijai • saglabāt un iegūt informāciju  Spēt pielietot zinātniskus principus, metodes un zināšanas bērnu praksē un pētījumos • pielietot zinātniskus principus pediatrijas praksē • analizēt un izplatīt pētniecības rezultātus • pierādīt izpratni par pētniecības dizainu un metodoloģiju, tostarp statistisko analīzi  Veicināt indivīda un iedzīvotāju veselību, efektīvi darboties veselības aprūpes sistēmā • ievērot valsts noteiktās skrīninga, uzraudzības un imunizācijas programmas • piemērot pasākumus, lai novērstu infekcijas izplatīšanos • izvērtēt uzturu un sniegt noderīgus padomus un atbalstu veselīga uztura jautājumos, tai skaitā prast vadīt aptaukošanās un nepietiekama uztura gadījumus • apzināt slimību vai kaitējumu riskus bērniem un atbilstoši tos vadīt • veicināt pacientu drošību un negadījumu novēršanu • nodrošināt atbilstību profesionālai sertifikācijas praksei • pierādīt izpratni par struktūru, organizāciju un darbību veselības aprūpes sistēmā, kurā jāstrādā  Veikt savu darbu profesionāli Profesionālās īpašības • godīgums, krietnums un ētiskās saistības • apņemšanās uzturēt labu praksi, rūpes par kvalitāti • kritiskas un paškritiskas spējas, reflektīva prakse • empātija • iniciatīva • starppersonu saskarsmes prasmes Profesionāls darbs • atzīt savas iespēju robežas un lūgt palīdzību • strādāt autonomi, ja nepieciešams • risināt problēmas • pieņemt lēmumus • strādāt daudznozaru grupās • sazināties ar ekspertiem, kas nepārstāv medicīnas disciplīnas • parādīt līderības prasmes • spēt pielāgoties jaunām situācijām un nodarboties nenoteiktības apstākļos • spēt organizēt un plānot, tostarp izprast laika vadību • izdarīt apzinātu karjeras izvēli, tostarp pediatrijas nozaru specializāciju  Veikt pediatra – eksperta funkcijas • spēt analīzēt un sintēzēt • spēt mācīties (ieskaitot mūžizglītības pašmācību) un piemērot zināšanas praksē • parādīt mācīšanas prasmes • pielietot pētniecības iemaņas  Veikt pediatra funkcijas pasaules kontekstā • izprot daudzveidību un multikulturālismu • izprot migrantu dažādas kultūras un paražas • pierāda izpratni par vietējo valodu un kultūru • spēj strādāt starptautiskā kontekstā • atbildīgi izturas pret vidi un tās resursu izmantošanu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežākajām bērnu reimatoloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību; praktiskas iemaņas bērnu reimatoloģisko slimību diagnostikai izmantojamās metodēs, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu; jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā. 2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Muskuloskeletārā sindroma diferenciāldiagnostika, ārstēšanas taktika
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Vaskulīti bērniem, diagnostika, ārstēšana.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Periodiskie drudži.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,95
Semināru skaits:
3
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/

2.

Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.

3.

Petty, Ross E. “Textbook of Pediatric Rheumatology, 8th Edition”, 2021

4.

Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019

Citi informācijas avoti