Veselības komunikācija: no teorijas līdz praksei
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Ikviens students, apgūstot kursu, spēs atpazīt, kādas ir izpētes metodes medicīnas antropoloģijā, kādi ir aktuālāko medicīnas antropoloģijas izpētes jautājumiem. Tāpat studentiem tiks sniegtas zināšanas par to, kas ir veselības komunikācijas, tās galvenie principiem, kas ir veselības veicināšanas galvenie elementi, kā arī, kas jāņem vērā, veidojot dialogu ar pacientu veselības veicināšanas jautājumos.
Prasmes
1.Prasmes: kritiski izvērtēt izpētes metožu pielietojumu un argumentācijas veidus medicīnas antropoloģijā, izveidot veselības veicināšanas kampaņu metodoloģiju jeb noteikt intervenču virzienus; novērtēt komunikācijas stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanā; pilnveidotas profesionālās valodas lietojuma prasmes.
Kompetences
1.Kompetences: argumentēt savu pozīciju jautājumos par pacienta atbildības un autonomijas robežām, par pacientu apsvērumiem, pieņemot lēmumus ārstēšanas jautājumos, par dialoģisku attiecību iespējamību ārsta un pacienta attiecībās, par pacientu, profesionālu aprūpētāju un ģimenes locekļu sadarbību aprūpes procesā; novērtēt komunikācijas stratēģiju pamatotību un atbilstību izvirzītajiem mērķiem; jaunākās nostādnes politkorektas un iekļaujošas valodas lietojumā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Tests, iespaidu raksti, simulācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
4 semināri:
1. valodas lietojums
2. medicīnas antropoloģija
3.,4. Simulācija
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa vērtējumu veido:
1. līdzdalība semināros un lekcijās – 10%
2. tests – 10%
3. pārbaudes darbi – 30%
4. simulācija – 20%
5. eksāmens – 30%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neveselības pieredze sociālo pārmaiņu un medicīniskā plurālisma prizmā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācija: komunikācija ar pacientu sabiedrības veselības veicināšanas jautājumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vakcinācijas komunikācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas komunikācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības komunikācijas specifika un prakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujošā valoda (politkorekta valoda, eifēmismi, parafrāzes, vieglā valoda un vienkāršā valoda Latvijā) profesionālajā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes par pacientu un pacienta atbildība. Solidaritāte un autonomija. Medicīnas antropoloģijas ieskati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski pamatoto metožu izmantošana veselības komunikācijas plānošanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu latviešu valoda profesionālajā vidē: vispārīgi valodas jautājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācija: komunikācija ar pacientu sabiedrības veselības veicināšanas jautājumos.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Schiavo, R. (2008). Health Communication: From Theory to Practice. In Journal of the Medical Library Association : JMLA (Vol. 96, Issue 1).
Cickusic, V., & Salihbegovic, E. M. (n.d.). Health Communication. 5, 219–222.
Ruben, B. D. (2016). Communication Theory and Health Communication Practice : The More Things Change , the More They Stay the Same 1. 1–11.
Michie, S. (2011). The behaviour change wheel : A new method for characterising and designing behaviour change. January 2017.
Davis, R., Campbell, R., Hildon, Z., Hobbs, L., et.al. (2015). Theories of behaviour and behaviour change across the social and behavioural sciences : a scoping review. Health Psychology Review, 0(0), 1–22.
Skultans, Vieda. 2007. “On Knowing and Not Knowing in Latvian Psychiatric Consultations.” In On Knowing and Not Knowing in the Anthropology of Medicine, edited by Roland Littlewood, 136–59. Routledge.
Uibu, Marko. 2021. “The Emergence of New Medical Pluralism: The Case Study of Estonian Medical Doctor and Spiritual Teacher Luule Viilma.” Anthropology & Medicine 28 (4): 445–60.
Fainzang, Sylvie. 2016. “From Solidarity to Autonomy: Towards a Redefinition of the Parameters of the Notion of Autonomy.” Theoretical Medicine and Bioethics 37 (6): 463–72.
Bronzini, Micol, and Benedetta Polini. 2020. “Neoliberalism and Illness Narratives: The Intertwined Logics of Choice and Care.” In Health and Illness in the Neoliberal Era in Europe, edited by Jonathan Gabe, Mario Cardano, and Angela Genova, 123–39. Emerald Publishing Limited.
Dongen, Els Van. 2010. “Cancer and Integrity. Dealing with Fragile Realities.” In The Taste for Knowledge Medical Anthropology Facing Medical Realities, edited by Sylvie Fainzang, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor, 237–52. Aarhus Aarhus University Press.
Latviešu valodas pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. Rīga, Avots, 2002.
World Health Organization. (2009). The Ottawa Charter for Health Promotion, Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.1-5.
World Health Organization. (2009). Annex 2: Health Promotion Emblem. Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.33-34.
European Centre for Disease Prevention and Control. Let’s talk about protection. Stockholm: ECDC; 2016.
Papildu literatūra
Fainzang, Sylvie, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor. 2010. The Taste for Knowledge: Medical Anthropology Facing Medical Realities. Aarhus: Aarhus: Aarhus University Press.
Velpry, Livia. 2008. “The Patient’s View: Issues of Theory and Practice.” Cult Med Psychiatry 32 (2): 238–58.
Main, Izabella. 2016. “Biomedical Practices from a Patient Perspective. Experiences of Polish Female Migrants in Barcelona, Berlin and London.” Anthropology & Medicine 23 (2): 188–204.