Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības komunikācija: no teorijas līdz praksei

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_073
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir veicināt studentu zināšanas par veselības komunikāciju, medicīnas antropoloģiju, veselības veicināšanas pamatelementiem un komunikāciju ar pacientu par veselības veicināšanas jautājumiem, tai skaitā valodas lietojumu tajā. Kursa rezultātā studenti spēs izveidot veselības komunikācijas kampaņu metodoloģiju, novērtēt komunikācijas stratēģiju iespējas veselības veicināšanā, kā arī veidot komunikāciju ar pacientu par veselības veicināšanas jautājumiem.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Ikviens students, apgūstot kursu, spēs atpazīt, kādas ir izpētes metodes medicīnas antropoloģijā, kādi ir aktuālāko medicīnas antropoloģijas izpētes jautājumiem. Tāpat studentiem tiks sniegtas zināšanas par to, kas ir veselības komunikācijas, tās galvenie principiem, kas ir veselības veicināšanas galvenie elementi, kā arī, kas jāņem vērā, veidojot dialogu ar pacientu veselības veicināšanas jautājumos.

Prasmes

1.Prasmes: kritiski izvērtēt izpētes metožu pielietojumu un argumentācijas veidus medicīnas antropoloģijā, izveidot veselības veicināšanas kampaņu metodoloģiju jeb noteikt intervenču virzienus; novērtēt komunikācijas stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanā; pilnveidotas profesionālās valodas lietojuma prasmes.

Kompetences

1.Kompetences: argumentēt savu pozīciju jautājumos par pacienta atbildības un autonomijas robežām, par pacientu apsvērumiem, pieņemot lēmumus ārstēšanas jautājumos, par dialoģisku attiecību iespējamību ārsta un pacienta attiecībās, par pacientu, profesionālu aprūpētāju un ģimenes locekļu sadarbību aprūpes procesā; novērtēt komunikācijas stratēģiju pamatotību un atbilstību izvirzītajiem mērķiem; jaunākās nostādnes politkorektas un iekļaujošas valodas lietojumā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Tests, iespaidu raksti, simulācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
4 semināri: 1. valodas lietojums 2. medicīnas antropoloģija 3.,4. Simulācija
2.

Pārbaudījums

-
-
Kursa vērtējumu veido: 1. līdzdalība semināros un lekcijās – 10% 2. tests – 10% 3. pārbaudes darbi – 30% 4. simulācija – 20% 5. eksāmens – 30%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neveselības pieredze sociālo pārmaiņu un medicīniskā plurālisma prizmā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simulācija: komunikācija ar pacientu sabiedrības veselības veicināšanas jautājumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vakcinācijas komunikācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas komunikācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas specifika un prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iekļaujošā valoda (politkorekta valoda, eifēmismi, parafrāzes, vieglā valoda un vienkāršā valoda Latvijā) profesionālajā vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes par pacientu un pacienta atbildība. Solidaritāte un autonomija. Medicīnas antropoloģijas ieskati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniski pamatoto metožu izmantošana veselības komunikācijas plānošanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu latviešu valoda profesionālajā vidē: vispārīgi valodas jautājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simulācija: komunikācija ar pacientu sabiedrības veselības veicināšanas jautājumos.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Schiavo, R. (2008). Health Communication: From Theory to Practice. In Journal of the Medical Library Association : JMLA (Vol. 96, Issue 1).

2.

Cickusic, V., & Salihbegovic, E. M. (n.d.). Health Communication. 5, 219–222.

3.

Ruben, B. D. (2016). Communication Theory and Health Communication Practice : The More Things Change , the More They Stay the Same 1. 1–11.

4.

Michie, S. (2011). The behaviour change wheel : A new method for characterising and designing behaviour change. January 2017.

5.

Davis, R., Campbell, R., Hildon, Z., Hobbs, L., et.al. (2015). Theories of behaviour and behaviour change across the social and behavioural sciences : a scoping review. Health Psychology Review, 0(0), 1–22.

6.

Skultans, Vieda. 2007. “On Knowing and Not Knowing in Latvian Psychiatric Consultations.” In On Knowing and Not Knowing in the Anthropology of Medicine, edited by Roland Littlewood, 136–59. Routledge.

7.

Uibu, Marko. 2021. “The Emergence of New Medical Pluralism: The Case Study of Estonian Medical Doctor and Spiritual Teacher Luule Viilma.” Anthropology & Medicine 28 (4): 445–60.

8.

Fainzang, Sylvie. 2016. “From Solidarity to Autonomy: Towards a Redefinition of the Parameters of the Notion of Autonomy.” Theoretical Medicine and Bioethics 37 (6): 463–72.

9.

Bronzini, Micol, and Benedetta Polini. 2020. “Neoliberalism and Illness Narratives: The Intertwined Logics of Choice and Care.” In Health and Illness in the Neoliberal Era in Europe, edited by Jonathan Gabe, Mario Cardano, and Angela Genova, 123–39. Emerald Publishing Limited.

10.

Dongen, Els Van. 2010. “Cancer and Integrity. Dealing with Fragile Realities.” In The Taste for Knowledge Medical Anthropology Facing Medical Realities, edited by Sylvie Fainzang, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor, 237–52. Aarhus Aarhus University Press.

11.

Vēstuļu rakstīšanas vadlīnijas. Valsts kanceleja, 2017. (elektroniski)

12.

Normatīvo aktu projektu rokasgrāmata, 2016. (elektroniski)

13.

Latviešu valodas pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. Rīga, Avots, 2002.

14.

Vieglā valoda. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds 2022 (elektroniski)

15.

World Health Organization. (‎2009)‎. The Ottawa Charter for Health Promotion, Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.1-5.

16.

World Health Organization. (‎2009)‎. Annex 2: Health Promotion Emblem. Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.33-34.

17.

European Centre for Disease Prevention and Control. Let’s talk about protection. Stockholm: ECDC; 2016.

18.

Coalition for Vaccination by European Healthcare Professionals

Papildu literatūra

1.

Fainzang, Sylvie, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor. 2010. The Taste for Knowledge: Medical Anthropology Facing Medical Realities. Aarhus: Aarhus: Aarhus University Press.

2.

Velpry, Livia. 2008. “The Patient’s View: Issues of Theory and Practice.” Cult Med Psychiatry 32 (2): 238–58.

3.

Main, Izabella. 2016. “Biomedical Practices from a Patient Perspective. Experiences of Polish Female Migrants in Barcelona, Berlin and London.” Anthropology & Medicine 23 (2): 188–204.

4.

World Health Organization. (‎2009)‎. Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization.