Veselības vingrošana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās un spēs: • nosaukt veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; • uzskaitīt un klasificēt veselības vingrošanas veidus; • definēt jēdzienus – pilates, joga, augstas intensitātes intervālu treniņš, funkcionālais fitness, aerobie vingrinājumi, pretestības vingrinājumi; • nosaukt galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; • izvēlēties atbilstošus vingrinājumus svara zaudēšanai; • raksturot dažādu vingrošanas veidu ietekmi uz cilvēka veselību; • gūs ieskatu kā pielietot dažādus fiziskos vingrojumus pie dažādām veselības problēmām un uzlabot pacienta veselības stāvokli; • izvēlēties individuālam klientam piemērotus vingrinājumus; • zināt metodisko norādījumu nozīmi pareizai vingrinājumu izpildei; • izskaidrot fizisko aktivitāšu veidu īpatnības senioriem; • interpretēt veselības vingrošanas veicinošā treniņa pamatprincipus; • atšķirt dažādus stājas izmaiņu veidus un izvēlēties tiem atbilstošus vingrinājumus; • aprakstīt relaksācijas nozīmi nervu sistēmas balansa uzturēšanā.
Prasmes
1.Apguvuši šo studiju kursu, studenti: • pratīs izmantot spēka, līdzsvara, muskuļu stiepšanas, aerobos vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; • pratīs īsi aprakstīt dažādu vingrošanas veidu vingrojumus; • spēs izanalizēt jaunus vingrojumus un tos pareizi pielietot pie atsevišķām veselības problēmām; • pratīs sastādīt vienkāršu veselības vingrošanas treniņa programmu un to ieteikt dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem; • pratīs izmantot lielās vingrošanas bumbas, līdzsvara virsmas, mazās vingrošanas bumbas, nūjas, hanteles, vingrošanas auklas; • mācēs kontrolēt savu muskuļu darbu, dozēt slodzi; • pratīs atlasīt un ieteikt katram pacientam piemērotus vingrinājumus un fizisko aktivitāšu veidus; • radīs izpratni par slodzes un uztura līdzsvaru svara regulēšanā un tā mazināšanā; • pielietot relaksācijas tehniku pacientam.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs guvuši ieskatu par veselības vingrošanas nozīmi cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā ar dažādu vingrošanas veidu palīdzību. Mācēs izprast, kas vairāk nepieciešams katram cilvēkam individuāli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti veic patstāvīgo darbu pēc dotā plāna, pētot jaunāko zinātnisko literatūru.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Kavētu nodarbību gadījumā jāveic mājasdarbs par kavētās nodarbības tēmu.
• Teorētiskais tests (ieskaite) pirmā semestra beigās. Testa rezultāts veido daļu no gala vērtējuma (30%).
• Viena izvēlēta fitnesa veida analīze otrā semestra vidū. Veido 20% no gala vērtējuma.
• Sirds frekvences aprēķina darbs. Veido 10% no gala vērtējuma.
• Stājas novērtēšanas darbs. Veido 10% no gala vērtējuma.
• Individuālas fizisko aktivitāšu programmas izstrāde. Veido 30% no gala vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes, to nozīme un iedarbība uz dažādiem ar veselību saistītiem aspektiem, kā piemēram muskuloskeletālo, respiratoro un kardiovaskulāro sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Mugurkauls un kustība. Mugurkaula nozīme dažādās pozās un kustībās. Jogas elementi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dziļā muskulatūra un tās nozīme fiziskajās aktivitātēs. Dažādas aktivitātes un vingrinājumi dziļās muskulatūras aktivizēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dziļā muskulatūra un tās nozīme fiziskajās aktivitātēs. Dažādas aktivitātes un vingrinājumi dziļās muskulatūras aktivizēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Stāja un tās analīze. Ķermeņa spēja turēties pret gravitāciju. Dažādi vingrinājumi dažādu stājas izmaiņu gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Stāja un tās analīze. Ķermeņa spēja turēties pret gravitāciju. Dažādi vingrinājumi dažādu stājas izmaiņu gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Spēka treniņš. Slodzes aprēķini dažādiem mērķiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi stiepšanās veidi un to ietekme uz lokanību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kardio treniņš, aerobie vingrinājumi un sirds frekvences aprēķini dažādiem ar veselību saistītiem mērķiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņš (HIIT) – dažādi tā veidi un ietekme uz veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņš (HIIT) – dažādi tā veidi un ietekme uz veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi populāri veselības vingrošanas un fitnesa veidi (kalistēnika, pilates u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi populāri veselības vingrošanas un fitnesa veidi (kalistēnika, pilates u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi populāri veselības vingrošanas un fitnesa veidi (kalistēnika, pilates u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālais treniņš, tā pieejamība un pielietojums ikdienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa un prāta pieejas vingrinājumi. Apzinātas relaksācijas tehnikas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
“WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour”. WHO, 25 November 2020. “Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world”
WHO Brochure and flyer, 1 June 2018. “Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age”
“Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants”. Claudio R. Nigg. September 04, 2018 DOI:https://doi.org/10.1016/S2214-109X(18)30357-7
“ACSM's Behavioral Aspects of Physical Activity and Exercise”. (Available in RSU Library) ACSM
“ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription, 9th Edition”. (Available in RSU Library) Francis G. O'Connor, Douglas J. Casa, Brian A. Davis, et.al.
“ACSM's Sports Medicine: A Comprehensive Review”. (Available in RSU Library) ACSM
“ACSM's Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription, 7th Edition”. (Available in RSU Library)
William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch. “Essentials of Exercise Physiology, 5th Edition”. (Available in RSU Library). Leslie Kaminoff, Amy Matthews
“Yoga Anatomy, 2nd Edition”. Human Kinetics, 2011. Blandine Calais Germain
“Anatomy of Movement”. Revised Edition. Eastland Press, 2014. Pete Egoscue, Roger Gittines
“The Egoscue Method of Health Through Motion: Revolutionary Program That Lets You Rediscover the Body's Power to Rejuvenate It”. Harper, 1993. Owen Anderson, PhD
“Running Science”. Human Kinetics, 2013. Joe Puleo, Dr. Patrick Milroy
“Running Anatomy”. Human Kinetics, 2010. Dr. Kelly Starrett
“Becoming a Supple Leopard: The Ultimate Guide to Resolving Pain, Preventing Injury, and Optimizing Athletic Performance”. Victory Belt Publishing, 2015. Austin Current
"Science of Strenght Training". Great Britain, 2021. Rael Isacowitz, Karen Clippinge
”Pilates Anatomy”. Human Kinetics, 2006