Medicīnas socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt veselības un slimības jēdzienus socioloģiskā perspektīvā, izprot socioloģisko jēdzienu saistību ar procesiem veselības un medicīnas sfērā. Studenti spēj identificēt un raksturot mūsdienu izaicinājumus medicīnā, izprot klasiskās un mūsdienīgās socioloģijas pieejas medicīnā.
Prasmes
1.Studenti spēj izskaidrot slimības un veselības sociālos cēloņus un veselības uzvedību ietekmējošos faktorus mikro un makro līmenī. Studenti prot identificēt svarīgākās socioloģijas teorijas, kas skaidro veselības uzvedību, izvērtēt socioloģisko pētījumu metožu lietojumu veselības aprūpē un medicīnā, raksturot slimības pieredzes un stigmatizācijas problemātiku, analizēt ārsta un pacienta attiecību socioloģiskos aspektus, izskaidrot konkrētu veselības dzīves stilu ietekmējošus dzīves kvalitātes faktorus, izvērtēt dažādus veselības aprūpes sistēmas modeļus.
Kompetences
1.Spēj izprast, interpretēt un kritiski izvērtēt sociālos faktorus, kas determinē individuālu un kolektīvu uzvedību veselības aprūpē un medicīnā (semināri, patstāvīgais darbs). Studenti ir paaugstinājuši savu komunikatīvo (darbs grupās, diskusijas) un kognitīvo (patstāvīgais darbs, eksāmens) kompetenci.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Primāro un sekundāro literatūras avotu analīze par semināru tēmām, atbilstoši tēmu sarakstam. Patstāvīga teksta apguve uz katru semināru, atbilžu sagatavošana uz iepriekš dotiem jautājumiem.
2. Patstāvīgā darba "Problēmā balstītā mācīšanās" izstrāde pēc kursa vadītāja sagatavotiem metodiskajiem norādījumiem.
3. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Semināros tiek vērtēta jēgpilna studentu aktivitāte diskusijās, līdzatbildība par grupu darbu (katrs seminārs tiek vērtēts ar ieskaitīts/neieskaitīts).
2. Patstāvīgā darba izpildē tiek vērtēta studentu spēja organizēt izpētes darbu, analītiski izvērtēt pētāmo gadījumu, izstrādāt reālistiskus risinājumus situācijas uzlabošanai.
3. Rakstiskā eksāmenā tiek vērtētas studentu zināšanas par kursā apgūtajām tēmām.
(1) Ieskaitīti semināri, (2) patstāvīgā darba vērtējums (50%) un (3) eksāmena vērtējums (50%) veido kursa kumulatīvo vērtējumu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija: Socioloģijas zinātnes un medicīnas socioloģijas raksturojums. Socioloģiskās izpētes metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats medicīnas socioloģijas vēsturē un teorētisko perspektīvu raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un slimības jēdziena interpretācijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens socioloģijā. Socializācijas un internalizācijas teorijas, deviance un sociālā kontrole. Stigmatizācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās stratifikācijas un mobilitātes jēdziens. Sociālā nevienlīdzība un atstumtība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās izmaiņas un mūsdienu izaicinājumi medicīnā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Garīgo slimību interpretācija socioloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa izpratne socioloģijā. Slimības un sāpju pieredze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīves stilu socioloģiskā interpretācija, veselības uzvedības sociālā determinētība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās nevienlīdzības izpausmes medicīnā. Sociālo faktoru analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība un slimība dažādos dzīves cikla posmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alternatīvās medicīnas sociālie aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmas. Veselības aprūpes pieejamība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un ārstu attiecības. Deprofesionalizācija. 21. gadsimta pacients
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmā balstītā mācīšanās I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmā balstītā mācīšanās II
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bite, D. (zin. red.). 2022. Medicīnas socioloģija. Rīga: RSU (izdošanas procesā) (latviešu plūsmas studentiem)
Collyer, Fran (ed.). 2015. The Palgrave Handbook of Social Theory in Health, Illness and Medicine. Palgrave Macmillan. eBook Collection (EBSCOhost)
Ivanovs, Andrejs. 2016. Riska faktoru analīze saslimšanai ar tuberkulozi Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)
Mežinska, Signe. 2011. Hroniskas slimības subjektīvā pieredze un pensijas vecuma cilvēku dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)
Salmane - Kuļikovska, Ieva. 2014. Bezrecepšu medikamentu, vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošana Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)
Sīlis, Vents. 2018. “veselības un medicīnas socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)
Sīlis, Vents. 2010. Latvijas iedzīvotāju veselības uzvedība un dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)
Vībane, Kristīne. 2019. Insultu pārcietušo cilvēku un viņu tuvinieku insultpratība. Promocijas darbs, Rīga: LU Sociālo zinātņu fakultāte (latviešu plūsmas studentiem)
Vībane, Kristīne. 2018. “klīniskā socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)
Weiss, Gregory L., and Lynne E. Lonnquist. 2017. The Sociology of Health, Healing, and Illness. 9th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. eBook Collection (EBSCOhost)
Papildu literatūra
Association, Press. 2016. “‘Postcode Lottery’ Revealed in NHS Care.” The Guardian, September 8, 2016, sec. Society.
Clarke, Alan. 2010. The Sociology of Healthcare: 2nd Edition. London: Pearson. Kopkatalogā (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)
Cockerham, William C. 2013. “Sociological Theory in Medical Sociology in the Early Twenty-First Century.” Social Theory & Health 11 (3): 241–55. Health Research Premium Collection
Ettorre, Elizabeth. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Farnham : Routledge. eBook Academic Collection (EBSCOhost) (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)
Kitto, Simon. 2011. Sociology of Interprofessional Health Care Practice: Critical Reflections and Concrete Solutions. New York : Nova Science Publishers. eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Neiders, Ivars. 2015. “Budžeta ‘ēdāji’ - Rīgas Laiks.” Rīgas laiks, February 2015 (latviešu plūsmas studentiem)
Nettleton, Sarah. 2013. The Sociology of Health and Illness. Reprinted. Cambridge: Polity Press. (klasiska medicīnas socioloģijas mācību grāmata)
“Pētījums: 87% iedzīvotāju veselības aprūpes pieejamību vērtē kā viduvēju vai sliktu.” n.d. Accessed September 5, 2019. (latviešu plūsmas studentiem)
“Sabiedrības aizspriedumi atspoguļojas mediķos; HIV pacientiem atsaka pieņemšanu.” 2019. TVNET. April 14, 2019 (latviešu plūsmas studentiem)