Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīnas socioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
HZK_052
Zinātnes nozare
Lietišķā socioloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot studentu izpratni par sociālo kontekstu, kurā realizējas individuāla un kolektīva rīcība veselības aprūpē un medicīnā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt veselības un slimības jēdzienus socioloģiskā perspektīvā, izprot socioloģisko jēdzienu saistību ar procesiem veselības un medicīnas sfērā. Studenti spēj identificēt un raksturot mūsdienu izaicinājumus medicīnā, izprot klasiskās un mūsdienīgās socioloģijas pieejas medicīnā.

Prasmes

1.Studenti spēj izskaidrot slimības un veselības sociālos cēloņus un veselības uzvedību ietekmējošos faktorus mikro un makro līmenī. Studenti prot identificēt svarīgākās socioloģijas teorijas, kas skaidro veselības uzvedību, izvērtēt socioloģisko pētījumu metožu lietojumu veselības aprūpē un medicīnā, raksturot slimības pieredzes un stigmatizācijas problemātiku, analizēt ārsta un pacienta attiecību socioloģiskos aspektus, izskaidrot konkrētu veselības dzīves stilu ietekmējošus dzīves kvalitātes faktorus, izvērtēt dažādus veselības aprūpes sistēmas modeļus.

Kompetences

1.Spēj izprast, interpretēt un kritiski izvērtēt sociālos faktorus, kas determinē individuālu un kolektīvu uzvedību veselības aprūpē un medicīnā (semināri, patstāvīgais darbs). Studenti ir paaugstinājuši savu komunikatīvo (darbs grupās, diskusijas) un kognitīvo (patstāvīgais darbs, eksāmens) kompetenci.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Primāro un sekundāro literatūras avotu analīze par semināru tēmām, atbilstoši tēmu sarakstam. Patstāvīga teksta apguve uz katru semināru, atbilžu sagatavošana uz iepriekš dotiem jautājumiem. 2. Patstāvīgā darba "Problēmā balstītā mācīšanās" izstrāde pēc kursa vadītāja sagatavotiem metodiskajiem norādījumiem. 3. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Semināros tiek vērtēta jēgpilna studentu aktivitāte diskusijās, līdzatbildība par grupu darbu (katrs seminārs tiek vērtēts ar ieskaitīts/neieskaitīts). 2. Patstāvīgā darba izpildē tiek vērtēta studentu spēja organizēt izpētes darbu, analītiski izvērtēt pētāmo gadījumu, izstrādāt reālistiskus risinājumus situācijas uzlabošanai. 3. Rakstiskā eksāmenā tiek vērtētas studentu zināšanas par kursā apgūtajām tēmām. (1) Ieskaitīti semināri, (2) patstāvīgā darba vērtējums (50%) un (3) eksāmena vērtējums (50%) veido kursa kumulatīvo vērtējumu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija: Socioloģijas zinātnes un medicīnas socioloģijas raksturojums. Socioloģiskās izpētes metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieskats medicīnas socioloģijas vēsturē un teorētisko perspektīvu raksturojums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības jēdziena interpretācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras jēdziens socioloģijā. Socializācijas un internalizācijas teorijas, deviance un sociālā kontrole. Stigmatizācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās stratifikācijas un mobilitātes jēdziens. Sociālā nevienlīdzība un atstumtība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās izmaiņas un mūsdienu izaicinājumi medicīnā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Garīgo slimību interpretācija socioloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa izpratne socioloģijā. Slimības un sāpju pieredze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzīves stilu socioloģiskā interpretācija, veselības uzvedības sociālā determinētība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās nevienlīdzības izpausmes medicīnā. Sociālo faktoru analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība dažādos dzīves cikla posmos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alternatīvās medicīnas sociālie aspekti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmas. Veselības aprūpes pieejamība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu un ārstu attiecības. Deprofesionalizācija. 21. gadsimta pacients
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmā balstītā mācīšanās I
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmā balstītā mācīšanās II
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bite, D. (zin. red.). 2022. Medicīnas socioloģija. Rīga: RSU (izdošanas procesā) (latviešu plūsmas studentiem)

2.

Collyer, Fran (ed.). 2015. The Palgrave Handbook of Social Theory in Health, Illness and Medicine. Palgrave Macmillan. eBook Collection (EBSCOhost)

3.

Ivanovs, Andrejs. 2016. Riska faktoru analīze saslimšanai ar tuberkulozi Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)

4.

Mežinska, Signe. 2011. Hroniskas slimības subjektīvā pieredze un pensijas vecuma cilvēku dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)

5.

Salmane - Kuļikovska, Ieva. 2014. Bezrecepšu medikamentu, vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošana Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)

6.

Sīlis, Vents. 2018. “veselības un medicīnas socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)

7.

Sīlis, Vents. 2010. Latvijas iedzīvotāju veselības uzvedība un dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)

8.

Vībane, Kristīne. 2019. Insultu pārcietušo cilvēku un viņu tuvinieku insultpratība. Promocijas darbs, Rīga: LU Sociālo zinātņu fakultāte (latviešu plūsmas studentiem)

9.

Vībane, Kristīne. 2018. “klīniskā socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)

10.

Weiss, Gregory L., and Lynne E. Lonnquist. 2017. The Sociology of Health, Healing, and Illness. 9th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. eBook Collection (EBSCOhost)

Papildu literatūra

1.

Association, Press. 2016. “‘Postcode Lottery’ Revealed in NHS Care.” The Guardian, September 8, 2016, sec. Society.

2.

Clarke, Alan. 2010. The Sociology of Healthcare: 2nd Edition. London: Pearson. Kopkatalogā (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)

3.

Cockerham, William C. 2013. “Sociological Theory in Medical Sociology in the Early Twenty-First Century.” Social Theory & Health 11 (3): 241–55. Health Research Premium Collection

4.

Ettorre, Elizabeth. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Farnham : Routledge. eBook Academic Collection (EBSCOhost) (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)

5.

Kitto, Simon. 2011. Sociology of Interprofessional Health Care Practice: Critical Reflections and Concrete Solutions. New York : Nova Science Publishers. eBook Academic Collection (EBSCOhost)

6.

Neiders, Ivars. 2015. “Budžeta ‘ēdāji’ - Rīgas Laiks.” Rīgas laiks, February 2015 (latviešu plūsmas studentiem)

7.

Nettleton, Sarah. 2013. The Sociology of Health and Illness. Reprinted. Cambridge: Polity Press. (klasiska medicīnas socioloģijas mācību grāmata)

8.

“Pētījums: 87% iedzīvotāju veselības aprūpes pieejamību vērtē kā viduvēju vai sliktu.” n.d. Accessed September 5, 2019. (latviešu plūsmas studentiem)

9.

Relating Social Theories to Medicine. n.d. Accessed September 3, 2019

10.

“Sabiedrības aizspriedumi atspoguļojas mediķos; HIV pacientiem atsaka pieņemšanu.” 2019. TVNET. April 14, 2019 (latviešu plūsmas studentiem)

11.

Will, Catherine M. 2020. 'And breathe...'? The sociology of health and illness in COVID‐19 time. Sociology of Health & Illness. Jun2020, Vol. 42 Issue 5, p.967-971.