Veselības aprūpes vēsture un māszinību teorijas
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas medicīnas vēsturē, māsu profesionālā attīstībā un māszinības teorijās, identificēs medicīnas attīstību saistībā ar māsas profesionālo attīstību.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti izskaidros un interpretēs atklājuma nozīmi medicīnas vēsturē un māsu teorijās.
Kompetences
1.Formulēt un analītiski aprakstīt informāciju vēsturiskā skatījumā, problēmas un risinājumus savā profesijā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Spēja veikt analītisko pārskatu par veselības aprūpes vēsturi un māsu teorijām, to saistību ar mūsdienīgām pārmaiņām veselības aprūpē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā. Māsu pienākumu un darbības analīze: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta studenta spēja veikt analītisko pārskatu par veselības aprūpes vēsturi un māsu teorijām, to saistību ar mūsdienīgajām pārmaiņām veselības aprūpē: ieskaitīts vai neieskaitīts.
Tēmas aktualitātes un izvēles pamatojums 0-1 (punktos)
Darba saturs atbilstoši tēmai 0-1 (punktos)
Secinājumu loģiskais izklāsts 0-1 (punktos)
Izmantotā zinātniskā literatūra 0-1 (punktos)
Darba apjoms 0-1 (punktos)
Iegūtais punktu skaits no 4-5 ieskaitīts
Iegūtais punktu skaits no 0-3 neieskaitīts
Eksāmena vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens ietver jautājumus par māszinību teorijām (40%) un māsu profesijas attīstības vēsturi (60%). Vērtēšanas kritēriji: maksimālais iegūtais punktu skaits – 10 (kas atbilst 10 ballēm), minimālais punktu skaits, lai saņemtu minimālo vērtējumu – 5,5 (kas atbilst 4 ballēm).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads medicīnas vēsturē. Vēsture un vērtības. Medicīna senatnē. Māsas profesijas aizsākumi: pelēkās māsas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgās māsas apvienība: māsu pienākumi un darbība. Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgo māsu un diakonisu māsu darbība Latvijas teritorijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgās māsas apvienība: māsu pienākumi un darbība. Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgo māsu un diakonisu māsu darbība Latvijas teritorijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sarkanā Krusta organizācija.Starptautiskais Sarkanais Krusts: mērķi un uzdevumi. Māsu profesija Latvijas teritorijā Krievijas Sarkanā Krusta (1879–1914) un Latvijas Sarkanā Krusta darbības laikā (1918-1940).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sarkanā Krusta organizācija.Starptautiskais Sarkanais Krusts: mērķi un uzdevumi. Māsu profesija Latvijas teritorijā Krievijas Sarkanā Krusta (1879–1914) un Latvijas Sarkanā Krusta darbības laikā (1918-1940).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sarkanā Krusta organizācija.Starptautiskais Sarkanais Krusts: mērķi un uzdevumi. Māsu profesija Latvijas teritorijā Krievijas Sarkanā Krusta (1879–1914) un Latvijas Sarkanā Krusta darbības laikā (1918-1940).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu darbība padomju laikos (1940-1991). Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māsu darbība padomju laikos (1940-1991). Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māsu darbība padomju laikos (1940-1991). Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas simboli un emblēmas: Asklēpija nūja, čūska, čūska apvij spoguli, kauss, Merkūrija zizlis, sniegpārsla, pentagramma, baltie halāti, ātrās palīdzības mašīna, medicīnas dienesta emblēmas, ārsti senatnē, Hipokrāta zvērests.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rīgas Stradiņa universitātes attīstības vēsture: eksponātu un vēsturisko dokumentu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Arons K. Medicīnas vēsture: senie laiki. – R., 1993.
Derums V. Baltijas sencilvēku slimības un tautas dziedniecība. – R., 1988.
Vīksna A. Dodot gaismu sadegu. – R., 1983.
Odiņa O. Māsu profesijas attīstības vēsture (18.-20. gs), Promocijas darbs, RSU, 2013.