Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZHAS_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, zhs@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem praktiskas un teorētiskas zināšanas un pieredzi mutes veselības veicināšanā un izglītošanā veciem cilvēkiem.

Priekšzināšanas

Sabiedrības veselības un veselības veicināšanas filozofijā, sabiedrības veselībā un aprūpē zobārstniecībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iekļauj mutes veselības veicināšanas un izglītošanas principus un pieejas, kā arī diētas rekomendācijas saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām.Mutes veselības nepieciešamības izvērtēšana. Sabiedrības veselības pieejas saistībā ar zobu traumu profilaksi un smēķēšanas atmešanas programmām.

Prasmes

1.Studenti pratīs izvērtēt vecu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu. Pratīs izvērtēt medikamentu ietekmi uz mutes veselību. Veikt profilakses pasākumus un sniegt mutes higiēnas pasākumus gados vSmēķēšanas neuzsākšanas un atmešanas programmu pelietojums.

Kompetences

1.Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Prakses izvērtējuma burtnīcas – atskaites, veikt pacientu klīniski-diagnostisku izmeklēšanu. -sniegt pacientiem mutes dobuma higiēnas instrukciju ar motivāciju un praktiskiem vingrinājumiem mutes dobuma veselības uzlabošanai; -noteikt KPE indeksu zobiem un zobu virsmām; -aizpildīt medicīnisko dokumentāciju. - ieteikt pacientiem individuālos mutes dobuma kopšanas līdzekļus. -izstrādāt pacientiem profilakses plānu kariesa un smaganu saslimšanu ārstēšanai, un mutes dobuma veselības uzlabošanai . -Medicīnisko dokumentāciju (Pacienta klīniska karte).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Prakses izvērtējuma atskaites. Prakses atskaites, prakses materiālu noformējuma atbilstība noformējuma prasībām. Izglītojošo nodarbību un bukletu izstrāde. Izglītojošo nodarbību un projektu realizācija praksē. Studenta aktīva dalība prakses nodarbībās un noslēgumā konferencēs. Prakses prezentācija un aizstāvēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa novecošanās. Gerantoloģijas terminaloģija. Ar novecošanu saistītās izmaiņas orgānu sistēmās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošanas ietekme uz mutes un zobu veselību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas īpatnības darbā ar senioriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Prakses dokumentācija un tās noformējuma prasības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Prakses dokumentācija un tās noformējuma prasības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Prakses dokumentācija un tās noformējuma prasības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses organizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses organizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses organizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Mutes dobuma saslimšanu profilakse gerontiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Mutes dobuma saslimšanu profilakse gerontiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Mutes dobuma saslimšanu profilakse gerontiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku fizioloģiskās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku fizioloģiskās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku fizioloģiskās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses noteikumu un uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses noteikumu un uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses noteikumu un uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Saskarsme un sadarbība ar aprūpes centra klientiem un personālu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Saskarsme un sadarbība ar aprūpes centra klientiem un personālu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Saskarsme un sadarbība ar aprūpes centra klientiem un personālu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku psiho emocionālās īpašības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku psiho emocionālās īpašības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Veco cilvēku psiho emocionālās īpašības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses atsauksmes un aizstāvēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses atsauksmes un aizstāvēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Prakses atsauksmes un aizstāvēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Senakola E., Brinkmane A. (1997) – Tavi zobiņi veseli. 31 lpp. Jāņa sēta.

2.

Senakola E., Brinkmane A. (1995) – Nacionālā profilakses programma zobārstniecībā (projekts)., Zobārstniecības Raksti, 5., 37 – 40 lpp.

3.

Urtāne I., Brinkmane A., Senakola E. (1994) – ICS – 2 projekta gaita un zobu slimību epidemioloģiskie dati Latvijā. Zobārstniecības Mēnešraksts, 1., 36 – 40 lpp.

4.

Veselības mācība vadlīnijas (projekts) (1994)., Rīga, "Mācību grāmata", 34 lpp.

5.

Senakola E., Brinkmane A. (1998) – Fluorīdi kariesa profilaksē. 16 lpp.

6.

Lois K. Cohen, Helen C. Gift (1995) – Diseases Prevention and Oral Health Promotion. Socio – Dental Sciences in Action. Munksgaard, Copenhagen.

7.

Murray J.J., Rugg – Gunn A.J., Jenkins G.N. (1991) – Fluorides in caries prevention. Oxford: Wright.

8.

Puškarevs I. (1994) – Ievads veselības mācībā. (7 – 12 klasei). Skolotājiem., Zvaigzne ABC.

9.

Puškarevs I. (1993) – Veselības izglītība un veselības veicināšana skolā. Informatīvi metodiskais materiāls.

10.

Schou L., Blinkhorn A.S. (1993) – Oral Health Promotion. Oxford: Oxford University Press.

11.

Esther M. Wilkinis (1994) Clinical practise of the dental hygienist .

12.

Petersen P.E., Bourgeois D., Ogawa H. et al. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull WHO 2005, 83: 661-669.

13.

Schwarz E. Global aspects of preventive dental care. Int.Dent. I. 2007, 57: 2009 – 215.

14.

Daly B., Watt R., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. Oxford University Press 2002, 135 – 181.

15.

Sheiham A., Wat R.G. The Common Risk Factor Approach: a rational basis for promoting oral health. Community Dent Oral Epidemiol 2000, 28: 399 – 406.

16.

Nitschke I., Muller F.The impact of Oral Health on the Quality of life in the Ederly. Oral Health Prev Dent 2004, 2: Supplement 1: 271 – 275.