Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ortodontija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBZ_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
22,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Iemācīt diagnosticēt un ārstēt dentofaciālās anomālijas, interseptīvā ortodontijā, un apgūt interdisciplinārās ārstēšanas iespējas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināt dento-faciālo augšanu un attīstību, piena un pastāvīgā sakodiena veidošanos. Definēt dento-faciālā kompleksa nobriešanu un vecuma izmaiņām. Raksturot biomehānisko spēku darbības mehānismiem ortodontijā, ortodontisko aparatūru darbības principiem. Raksturot ortodontiko anomāliju diagnostiskās metodes un ārstēšanas plānošanas mērķus un uzdevumus. Zināšanas par cēloņiem konsekvencēm pacientiem ar krusta sakodienu, izteiktu vietas trūkumu, agrīni zaudētiem zobiem, retinētiem, ifra-oklūzijā esošiem zobiem, šķilšanās traucējumiem, iedzimtu zobu trūkumu.

Prasmes

1.Spēs veikt un izanalizēt nepieciešamos diagnostiskos izmeklējumus ortodontijā, nosakot ortodontisko diagnozi. Spēs strādāt multidisciplinārā komandā kopā ar ortodontu. Prot identificēt ortodontiskās ārstēšanas blakus parādības un ņemt dalību to novēršanā. Sniegt neatliekamo palīdzību pacientiem ar ortodontiskām aparatūrām. Pratīs ārstēt pacientus, kuriem nepieciešamas šādas aparatūras - vietas noturēšanai, miofunkcionālie reteineri, mēles režģi, funkcionālās aparatūras. Izgatavot aizvietojošās plates piena un pastāvīgā sakodienā.

Kompetences

1.Būs kompetenti veikt ārstēšanas plānošanu atkarībā no bērna vecuma un dento-faciālās anomālijas veida. Kompetenču robežās identificēs dento-faciālo attīstības problēmu veidošanos un progresiju interseptīvā līmenī. Analizēt un sastādīt ārstēšanas plānu pacientiem ar traumatiskiem zobu bojājumiem, darboties multidisciplinārā komandā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Apmeklēt nodarbības un seminārus, ārstēt pacientus ortodonta uzraudzībā, klīnisko gadījumu analīze, līdzdalība pacientu pieņemšanās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
30% semināru un nodarbību apmeklējums. 50% rakstisks pārbaudījums kursa beigās. 20% ārstēšanas plāna sastādīšana pacientiem ar ortodontiskām anomālijām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Dento-faciālā augšana un attīstība, agrīnās attīstības stadijas, vēlīna augļa attīstība, piena un maiņas sakodiena attīstība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Vēlīna dento-faciāla kompleksa attīstība, agrīns patāvīgais sakodiens
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Dento-faciālā kompleksa nobriešana, vecuma izmaiņas /aging/.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Diagnozes uzstādīšana ortodontijā, uz problēmu orjentēta pieeja.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Klasifikācija ortodontijā
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Diagnostisko datu un mērījumu analīze.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Ārstēšanas plānošanas mērķi un uzdevumi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Interseptīvā ortodontija, iespējamās problēmas piena sakodienā
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Interseptīvā ortodontija, agrīns maiņas sakodiens, piena un pastāvīgo zobu infraoklūzija un ektopiska šķilšanās.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Iedzimts zobu trūkums.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Integrēta pieeja traumatisku zobu bojājumu ārstēšanā
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Traumas rezultātā zaudētu centrālo incisīvu aizvietošanas iespējas bērnu vecumā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
22,00
Semināru skaits:
12
Ilgums (nedēļās):
16
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

''Contemporary Orthodontics'', William R. Proffit, Henry W. Fields Jr., David M. Sarver Elsevier Health Sciences, 2020

2.

''Interceptive Orthodontics: A Practical Guide to Occlusal Management'' Joseph Noar, 2021, Wiley-Blackwell

3.

''Recognizing and Correcting Developing Malocclusions: A Problem-Oriented Approach to Orthodontics''. Eustáquio A. Araújo (Editor), Peter H. Buschang (Editor). 2016, Wiley Blackwell, Clinical Problem Solving in Orthodontics and Paediatric Dentistry, 2nd Edition

Papildu literatūra

1.

''Clinical Problem Solving in Orthodontics and Paediatric Dentistry" 2nd Edition. Authors: Declan Millett, Richard Welbury. Churchill Livingstone, September 2010

2.

''Handbook of Orthodontics" 2nd Edition. Cobourne&DiBiase, Elsevier, 2015

Citi informācijas avoti

1.

www.orthodontics.com

2.

www.ajodo.org

3.

www.americanortho.com