Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Profesionālās izdegšanas prevence sociālajā darbā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_076
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju studējošajiem padziļināt zināšanas un kompetenci par izdegšanas zinātnisko koncepciju, kā arī pilnveidot izpratni un prasmes par profesionālās izdegšanas pārvarēšanas un profilakses iespējām.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie zina izdegšanas pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot jēdzienu stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, hronisks nogurums, empātisks nogurums, u.c. kopīgās un atšķirīgās iezīmes. Zina izdegšanas un darba stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, pašpalīdzības konceptu – rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē, izprot izdegšanas specifiku sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi izdegšanas pārvarēšanā sociālajā darbā.

Prasmes

1.Studējošie prot savlaicīgi atpazīt profesionālās izdegšanas pazīmes. Prot organizēt savlaicīgu palīdzību vai veikt piemērotas un efektīvas pašpalīdzības aktivitātes, lai mazinātu izdegšanas attīstību.

Kompetences

1.Studējošie spēj izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai savā profesionālajā darbībā savlaicīgi pamanītu izdegšanas riskus un spētu kompetenti izvērtēt piemērotākos izdegšanas preventīvos pasākumus un mērķtiecīgi tos realizēt. Studējošie ir kompetenti izdegšanas risku izvērtēt ne tikai saistībā ar profesionālo situāciju darbā, bet arī to, kas ir saistītas arī ar personisko motivāciju. Līdz ar to studējošie spēj organizēt un izmantot ne tikai pašpalīdzību darba vidē, bet savā ikdienas dzīvē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Students patstāvīgi pēta informāciju literatūrā un publikācijās, lai sagatavotu viena pētījuma analīzi par apgūto tematu. Pētījuma prezentācijas sagatavošana. Eseja „Stresa vai izdegšanas pašmenedžments”.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošie iesniedz eseju par tēmu „Izdegšanas pašmenedžments” (3-5 lpp.) – 30%; pētījums par izdegšanas tematiku – 30%, pētījuma prezentācija – 20%, dalība lekcijās – 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Stresa menedžments. Pārvarēšana un profilakse. - Izdevniecība AGB, 1998.

2.

Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press;

3.

Figley C.R. Compassion Fatigue. Florida State University and the Green Cross Foundation. 2004.

4.

Payne M. Modern Social Work Theory. (2005) Lyceum Books; 3 edition.

Papildu literatūra

1.

Anderson Jane M. Depressoin, Stress and Work. How occupation Can Affect Mental Health (2007) . Journal of Controversial Medical Claims (Vol 15. No.1)

2.

Maslach, C. & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Jossey-Bass.Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout.

3.

Hobfoll, S. E. (1998). Stress, Culture and Community: The Psychology and Philosophy of Stress. London, NY: Plenium Press.

4.

Hawkins P., Shonet R., (2000) Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia.

Citi informācijas avoti

1.

Ammon Lori. Burnout In Long-Term Care Social Work: Unique Features (2005), www.friedsocialworker.com/articles/swburnoutarticles.htm

2.

Thompson R. Compassion Fatigue: The Professional Liability for Caring Too Much. Chesapeake Public School.

3.

Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524;

4.

Igodan C., Newcomb L.H. (1996) Are You Experiencing Burnout? Journal of Extension Spring Volume 24 Number 1; Are you Experiencing Burnout?