Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Personības struktūras - norma un psihopatoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_034
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Studentiem tiks dotas zināšanas par dažādām personības struktūrām; normas variantu, personības traucējumiem – to etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju. Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences, kas nepieciešamas veidojot terapeitiskas ārsta-pacienta attiecības.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas sekojošos studiju kursos: Psihiskā veselība (1. st. g.), Psihosomatiskā medicīna (4. st. g.).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir iegūtas pamatzināšanas par personības attīstības teorijām, dažādām personības struktūrām – normu un psihopatoloģiju: etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir prasmes izprast un pielietot diagnostikas kritērijus, diferencējot normu no psihopatoloģijas; iemaņas terapeitisku ārsta pacienta attiecību veidošanā.

Kompetences

1.Diagnostikas kritēriju interpretācija diferencējot normu no psihopatoloģijas, kompetences izprast psihoterapijas indikācijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Daudzatbilžu tests

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido:

1. Starppārbaudījums - daudzatbilžu tests.

2.

Gala pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

2. Gala pārbaudījums – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:

  • Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;
  • Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;
  • 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem;
  • Patstāvīgais darbs pēc docētāja izvēles par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma un psihopatoloģija I.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma un psihopatoloģija II.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

1. Depresīva personības struktūra 2. Hipomāniska personības struktūra Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Mazohistiska personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Obsesīvi- kompulsīva personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

1. Histēriska personības struktūra. 2. Disociatīva personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. Tests (semestra ieskaite)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. I.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. II.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Šizoīda personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Narcistiska personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

1. Paranoīda personības struktūra. 2. Antisociāla personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

1. Robežlīmeņa personības traucējumi. 2. Atkarīga personība. 3. Trauksmaini izvairīgā personība. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. Eksāmens (daudzatbilžu tests).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Džons Boulbijs. “Drošais pamats”. Rīga, Rasa, ABC, 1998 (akceptējams izdevums)

2.

K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 PagesPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). 2013.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Zigmunds Freids. “Ievadlekcijas psihoanalīzē”. Rīga, Zvaigzne ABC, 2007 (akceptējams izdevums)

6.

Artūrs Utināns. “Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas.” Rīga, Nacionālais apgāds, 2005 (akceptējams izdevums)

7.

Gunta Ancāne. “Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti”. Latvijas Ārsts 2005, nr.6 77-79.lpp. (akceptējams izdevums)

8.

S. Freud. Three essays on the theory of sexuality. Penguin Books, Limited, 2000. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Theodore Millon. Personality Disorders in Modern Life. John Wiley and Sons, 2000. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi (2023)/ student research works developed in the department (2023):Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Adelīna Nikitenko. “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”

3.

Aksel Darius Överlien Dalili. “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Ali Lavin. “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Ieva Kulša. “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”

6.

Jānis Kristaps Vasiļonoks. “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”

7.

Karīna Rudus. “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”

8.

Katrīna Liepiņa. ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”

9.

Laura Gribuste. “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”

10.

Leonhard Francisco Schlichting. “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Linda Borskoviča. “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”

12.

Linda Lumikki April Vainio. “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”Piemērots angļu valodas plūsmai

13.

Megija Zunde. “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”

14.

Miina-Maria Jyrälä. “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”Piemērots angļu valodas plūsmai

15.

Nika Kristiāna Meždreija. “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”

16.

Rebecca Abraham. “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”Piemērots angļu valodas plūsmai

17.

Rebeka Beinaroviča. “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”

18.

Sima Shokouhi. “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

Svetlana Redina. “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”

20.

Zanda Laura Šķiņķe. “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”

Citi informācijas avoti

1.

Deborah L. Cabaniss, Sabrina Cherry, Carolyn J. Douglas, Ruth L. Graver, Anna R. Schwartz. Psychodynamic Formulation. 2013 by John Wiley & Sons Ltd.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician – patient relationship, 1.05.2001Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

How the brain responds to trauma, 24.09.2014Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017Piemērots angļu valodas plūsmai

13.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018Piemērots angļu valodas plūsmai

14.

Doctor – Patient relationship, 20.06.2019Piemērots angļu valodas plūsmai

15.

Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020Piemērots angļu valodas plūsmai

16.

Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021Piemērots angļu valodas plūsmai

17.

Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018Piemērots angļu valodas plūsmai

18.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

20.

Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

21.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

22.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

23.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

24.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

25.

Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

26.

Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

27.

Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

28.

Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

29.

Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

30.

Is it time to stop treating high triglycerides?, 29.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

31.

Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

32.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

33.

A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

34.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

35.

Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

36.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

37.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

38.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

39.

Interneta vēre https://ssk10.spkc.gov.lv/ (F60-F69 Pieaugušo personības un uzvedības traucējumi) SSK-10 brīvpiekļuves versija/ ICD-10 (F60-F69 Disorders of adult personality and behaviour).