Personības struktūras - norma un psihopatoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem tiks dotas zināšanas par dažādām personības struktūrām; normas variantu, personības traucējumiem – to etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju. Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences, kas nepieciešamas veidojot terapeitiskas ārsta-pacienta attiecības.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas sekojošos studiju kursos: Psihiskā veselība (1. st. g.), Psihosomatiskā medicīna (4. st. g.).
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir iegūtas pamatzināšanas par personības attīstības teorijām, dažādām personības struktūrām – normu un psihopatoloģiju: etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir prasmes izprast un pielietot diagnostikas kritērijus, diferencējot normu no psihopatoloģijas; iemaņas terapeitisku ārsta pacienta attiecību veidošanā.
Kompetences
1.Diagnostikas kritēriju interpretācija diferencējot normu no psihopatoloģijas, kompetences izprast psihoterapijas indikācijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Video materiāla analīze un/vai
• Klīniskā gadījuma apraksts un/vai
• Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai
• Daudz atbilžu tests un/vai
• Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Daudzatbilžu tests |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums - daudzatbilžu tests. |
||
|
2.
Gala pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2. Gala pārbaudījums – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma
un psihopatoloģija I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma
un psihopatoloģija II.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
1. Depresīva personības struktūra
2. Hipomāniska personības struktūra
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Mazohistiska personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Obsesīvi- kompulsīva personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
1. Histēriska personības struktūra.
2. Disociatīva personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
Tests (semestra ieskaite)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. II.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Šizoīda personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Narcistiska personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
1. Paranoīda personības struktūra.
2. Antisociāla personības struktūra.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
1. Robežlīmeņa personības traucējumi.
2. Atkarīga personība.
3. Trauksmaini izvairīgā personība.
Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija.
Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference.
Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika.
Eksāmens (daudzatbilžu tests).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Džons Boulbijs. “Drošais pamats”. Rīga, Rasa, ABC, 1998 (akceptējams izdevums)
K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 PagesPiemērots angļu valodas plūsmai
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). 2013.Piemērots angļu valodas plūsmai
Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Zigmunds Freids. “Ievadlekcijas psihoanalīzē”. Rīga, Zvaigzne ABC, 2007 (akceptējams izdevums)
Artūrs Utināns. “Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas.” Rīga, Nacionālais apgāds, 2005 (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. “Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti”. Latvijas Ārsts 2005, nr.6 77-79.lpp. (akceptējams izdevums)
S. Freud. Three essays on the theory of sexuality. Penguin Books, Limited, 2000. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Theodore Millon. Personality Disorders in Modern Life. John Wiley and Sons, 2000. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi (2023)/ student research works developed in the department (2023):Piemērots angļu valodas plūsmai
Adelīna Nikitenko. “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”
Aksel Darius Överlien Dalili. “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”Piemērots angļu valodas plūsmai
Ali Lavin. “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”Piemērots angļu valodas plūsmai
Ieva Kulša. “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”
Jānis Kristaps Vasiļonoks. “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”
Karīna Rudus. “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”
Katrīna Liepiņa. ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”
Laura Gribuste. “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”
Leonhard Francisco Schlichting. “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”Piemērots angļu valodas plūsmai
Linda Borskoviča. “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”
Linda Lumikki April Vainio. “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”Piemērots angļu valodas plūsmai
Megija Zunde. “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”
Miina-Maria Jyrälä. “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”Piemērots angļu valodas plūsmai
Nika Kristiāna Meždreija. “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”
Rebecca Abraham. “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”Piemērots angļu valodas plūsmai
Rebeka Beinaroviča. “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”
Sima Shokouhi. “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”Piemērots angļu valodas plūsmai
Svetlana Redina. “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”
Zanda Laura Šķiņķe. “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”
Citi informācijas avoti
Deborah L. Cabaniss, Sabrina Cherry, Carolyn J. Douglas, Ruth L. Graver, Anna R. Schwartz. Psychodynamic Formulation. 2013 by John Wiley & Sons Ltd.Piemērots angļu valodas plūsmai
Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004Piemērots angļu valodas plūsmai
Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003Piemērots angļu valodas plūsmai
Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014Piemērots angļu valodas plūsmai
Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician – patient relationship, 1.05.2001Piemērots angļu valodas plūsmai
The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004Piemērots angļu valodas plūsmai
Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009Piemērots angļu valodas plūsmai
Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011Piemērots angļu valodas plūsmai
The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017Piemērots angļu valodas plūsmai
Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021Piemērots angļu valodas plūsmai
Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018Piemērots angļu valodas plūsmai
Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021Piemērots angļu valodas plūsmai
Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Interneta vēre https://ssk10.spkc.gov.lv/ (F60-F69 Pieaugušo personības un uzvedības traucējumi) SSK-10 brīvpiekļuves versija/ ICD-10 (F60-F69 Disorders of adult personality and behaviour).