Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Somatiskās saslimšanas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_299
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
8,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus somatikā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu nozīmi un sasaisti ar praksi. Analizēt nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar somatiskās veselības traucējumiem dažādos vides kontekstos. Izprast un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes uz klientu vērstā praksē.

Priekšzināšanas

Neiroloģijā, iekšķīgajās slimībās, ķirurģijā, farmakoloģijā, anatomijā, fizioloģijā, konceptuālajos prakses modeļos, vides pielāgošanā, ergonomikā, ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais spēs atpazīt biežāk sastopamās neiroloģiskās un iekšķīgās slimības, izskaidrot somatisko slimību ietekmi uz nodarbēm, identificēt un analizēt nodarbes veikšanas problēmas, definēt ergoterapeita taktiku darbā ar pacientiem/klientiem, analizēt un pamatot ergoterapeita praksē izmantojamos pacientu novērtēšanas standartizētos instrumentus, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes, izskaidrot un analizēt ergoterapeita lomu, somatisko saslimšanu gadījumā, dažādos vides kontekstos.

Prasmes

1.Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, novērtēt un analizēt nodarbju problēmas, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus novērtēšanas instrumentus, sastādīt nodarbes disfunkcijai atbilstošu terapijas plānu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt dažādas metodes terapijas plāna realizēšanā, novērtēt terapijas efektivitāti, adaptēt un modificēt nodarbju veikšanu, dokumentēt klīniskās domāšanas un terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.

Kompetences

1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas somatisko saslimšanu gadījumā, noformulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Individuāla gatavošanās diviem literatūras semināriem ar PP formāta prezentāciju par insulta un muguras smadzeņu bojājuma un citu somatisko saslimšanu ietekmi uz personas funkcionēšanu ergoterapijas kontekstā. Divu klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Pacienta ar galvas smadzeņu asinrites traucējumiem un pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana, novērtēšana, terapijas plāna un atbilstošas terapijas izvēles atspoguļošana, prezentācijas sagatavošana – darbs pāros. Klīniskā gadījuma analīze atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Studiju kursa ietvaros veikta pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana atbilstoši studiju kursa tematikai.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rehabilitācija somatiskajās saslimšanās, ergoterapeita loma. Ergoterapija pacientiem ar uztveres un izziņas traucējumiem. Grupu darbs: klīniskā gadījuma pacienta ar galvas smadzeņu insultu (Uzdevums Nr. 1) analīze, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīniskā uzdevuma Nr.1 /1. posma mutiska prezentācija. Prezentāciju jāsagatavo PP un rakstiskā veidā vadoties pēc KNVM procesa apraksta.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Uztveres-izziņas traucējumi, to ietekme uz nodarbi. Neirouzvedība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Novērtēšana neirorehabilitācijā. Standartizētie instrumenti, to praktiskais pielietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapijas metodes neirorehabilitācijā,to pielietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pacientu pozicionēšanas un pārvietošanas principi un tehnika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīniskā uzdevuma Nr.1 mutiska prezentācija. Atgriezeniskā saite.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Uztveres - izziņas un motorās funkcijas traucējumi insulta pacientiem, to ietekme uz aktivitātēm un dalību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Uzdevums Nr. 2. Galvas smadzeņu insulta pacienta intervēšana un novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pacienta ar galvas smadzeņu insultu klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 2), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nodarbību ieskaite I – galvas smadzeņu insults, novērtēšana un terapija dažādos rehabiltācijas posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīniskā gadījuma pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu analīze (Uzdevums Nr. 3). Grupu darbs, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu, aktivitātēm un dalību dažādos vides kontekstos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapijas metodes pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu akūtajā, agrīnajā un vēlīnajā slimības fāzē. Seminārs: pacienta ar muguras smadzenu bojājumu klīniskā gadījuma (uzdevums Nr. 3) prezentācija. Atgriezeniskā saite.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Uzdevums Nr. 4. Pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana un novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 4), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nodarbību ieskaite II – muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu. Terapijas metodes. Prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Literatūras seminārs par aktualitātēm ergoterapijā pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas, to ietekme uz personas funkcionēšanu, nodarbēm. Ergoterapeita taktika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas. Ergoterapeitiskās pieejas. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Reimatiskais artrīts. Ergoterapeita taktika dažādos slimības posmos. Locītavu aizsardzības pamatprincipi. Patstāvīga klīniskā gadījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Apdegumi. Amputācijas. Ergoterapeita taktika agrīnajos un vēlīnajos atveseļošanās periodos. Ergoterapijas metodes un terapeitiskās pieejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Teorētisko zināšanu ( tests) un praktisko prasmju demonstrēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Perifēro nervu bojājums, augšējo ekstremitāšu funkciju traucējumi un to ietekme uz aktivitāšu veikšanu. Ergoterapijas metodes pacientu atveseļošanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
8,00
Kontaktstundas:
96 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

M.Curtin. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, Enabling Occupation. 6th edition, Churcill Livingstone, 2017

2.

Ingrid Soderback. International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015

3.

Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 4th edition, Slack incoroprated, 2016

4.

Karen Jacobs, Laela Jacobs. Quick reference, Dictionary for Occupational Therapy. 7th edition, Slack incoroprated, 2020

5.

Mary Vining Radomski, Catherine A. Trombly Latham. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th edition, 2014 (jaunāks izdevums nav iznācis)

Papildu literatūra

1.

Charles H.Christiansen, Carolyn M.Baum. Occupational Therapy, Performance, Participation, and Well-beeing. Slack incoroprated, 2015

2.

Judi Edmans. Occupational therapy and stroke. 2nd edition, Whurr Publishers, 2017

3.

Willard & Spackman’s, Occupational Therapy. 14th edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2024

Citi informācijas avoti

1.

American Journal of Occupational Therapy. British Journal of Occupational

2.

Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.