Somatiskās saslimšanas
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus somatikā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu nozīmi un sasaisti ar praksi. Analizēt nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar somatiskās veselības traucējumiem dažādos vides kontekstos. Izprast un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes uz klientu vērstā praksē.
Priekšzināšanas
Neiroloģijā, iekšķīgajās slimībās, ķirurģijā, farmakoloģijā, anatomijā, fizioloģijā, konceptuālajos prakses modeļos, vides pielāgošanā, ergonomikā, ētikā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs atpazīt biežāk sastopamās neiroloģiskās un iekšķīgās slimības, izskaidrot somatisko slimību ietekmi uz nodarbēm, identificēt un analizēt nodarbes veikšanas problēmas, definēt ergoterapeita taktiku darbā ar pacientiem/klientiem, analizēt un pamatot ergoterapeita praksē izmantojamos pacientu novērtēšanas standartizētos instrumentus, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes, izskaidrot un analizēt ergoterapeita lomu, somatisko saslimšanu gadījumā, dažādos vides kontekstos.
Prasmes
1.Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, novērtēt un analizēt nodarbju problēmas, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus novērtēšanas instrumentus, sastādīt nodarbes disfunkcijai atbilstošu terapijas plānu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt dažādas metodes terapijas plāna realizēšanā, novērtēt terapijas efektivitāti, adaptēt un modificēt nodarbju veikšanu, dokumentēt klīniskās domāšanas un terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas somatisko saslimšanu gadījumā, noformulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuāla gatavošanās diviem literatūras semināriem ar PP formāta prezentāciju par insulta un muguras smadzeņu bojājuma un citu somatisko saslimšanu ietekmi uz personas funkcionēšanu ergoterapijas kontekstā. Divu klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Pacienta ar galvas smadzeņu asinrites traucējumiem un pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana, novērtēšana, terapijas plāna un atbilstošas terapijas izvēles atspoguļošana, prezentācijas sagatavošana – darbs pāros. Klīniskā gadījuma analīze atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju kursa ietvaros veikta pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana atbilstoši studiju kursa tematikai. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Rehabilitācija somatiskajās saslimšanās, ergoterapeita loma. Ergoterapija pacientiem ar uztveres un izziņas traucējumiem.
Grupu darbs: klīniskā gadījuma pacienta ar galvas smadzeņu insultu (Uzdevums Nr. 1) analīze, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā uzdevuma Nr.1 /1. posma mutiska prezentācija.
Prezentāciju jāsagatavo PP un rakstiskā veidā vadoties pēc KNVM procesa apraksta.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Uztveres-izziņas traucējumi, to ietekme uz nodarbi. Neirouzvedība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Novērtēšana neirorehabilitācijā. Standartizētie instrumenti, to praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ergoterapijas metodes neirorehabilitācijā,to pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pacientu pozicionēšanas un pārvietošanas principi un tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā uzdevuma Nr.1 mutiska prezentācija. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Uztveres - izziņas un motorās funkcijas traucējumi insulta pacientiem, to ietekme uz aktivitātēm un dalību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Uzdevums Nr. 2. Galvas smadzeņu insulta pacienta intervēšana un novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta ar galvas smadzeņu insultu klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 2), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Nodarbību ieskaite I – galvas smadzeņu insults, novērtēšana un terapija dažādos rehabiltācijas posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā gadījuma pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu analīze (Uzdevums Nr. 3). Grupu darbs, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu, aktivitātēm un dalību dažādos vides kontekstos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ergoterapijas metodes pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu akūtajā, agrīnajā un vēlīnajā slimības fāzē.
Seminārs: pacienta ar muguras smadzenu bojājumu klīniskā gadījuma (uzdevums Nr. 3) prezentācija. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Uzdevums Nr. 4. Pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana un novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 4), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Nodarbību ieskaite II – muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu. Terapijas metodes. Prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Literatūras seminārs par aktualitātēm ergoterapijā pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas, to ietekme uz personas funkcionēšanu, nodarbēm. Ergoterapeita taktika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas. Ergoterapeitiskās pieejas. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Reimatiskais artrīts. Ergoterapeita taktika dažādos slimības posmos. Locītavu aizsardzības pamatprincipi.
Patstāvīga klīniskā gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Apdegumi. Amputācijas. Ergoterapeita taktika agrīnajos un vēlīnajos atveseļošanās periodos. Ergoterapijas metodes un terapeitiskās pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Teorētisko zināšanu ( tests) un praktisko prasmju demonstrēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Perifēro nervu bojājums, augšējo ekstremitāšu funkciju traucējumi un to ietekme uz aktivitāšu veikšanu. Ergoterapijas metodes pacientu atveseļošanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
M.Curtin. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, Enabling Occupation. 6th edition, Churcill Livingstone, 2017
Ingrid Soderback. International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015
Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 4th edition, Slack incoroprated, 2016
Karen Jacobs, Laela Jacobs. Quick reference, Dictionary for Occupational Therapy. 7th edition, Slack incoroprated, 2020
Mary Vining Radomski, Catherine A. Trombly Latham. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th edition, 2014 (jaunāks izdevums nav iznācis)
Papildu literatūra
Charles H.Christiansen, Carolyn M.Baum. Occupational Therapy, Performance, Participation, and Well-beeing. Slack incoroprated, 2015
Judi Edmans. Occupational therapy and stroke. 2nd edition, Whurr Publishers, 2017
Willard & Spackman’s, Occupational Therapy. 14th edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2024
Citi informācijas avoti
American Journal of Occupational Therapy. British Journal of Occupational
Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.