Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_272
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot un sekmēt zināšanu apguvi par digitālo tehnoloģiju, informācijtehnoloģiju un digitālo telekomunikāciju tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā, to iespējām, ierobežojumiem un specifiku. Attīstīt prasmi pielietot digitālās tehnoloģijas, informācijtehnoloģijas un digitālās telekomunikāciju tehnoloģijas psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā. Kritiski izvērtēt esošās attālinātās psiholoģiskās intervences, apkopot metodes izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā, kā arī izvēlēties piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa zināšanas veselības psiholoģijā, klīniskajā psiholoģijā, attīstības psiholoģijā, psihometrikā, psiholoģiskajā konsultēšanā. Maģistra līmeņa zināšanas par veselības uztveri un uzvedību.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie pārzina digitālo tehnoloģiju, informācijtehnoloģiju un digitālo telekomunikāciju tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā, to iespējas, ierobežojumus un specifiku. Studējošie definē intervences būtību un galvenos digitālās intervences iespējamos veidus psiholoģijā, pārzina digitālo intervenču un attālinātās konsultēšanas iespējas un ierobežojumus.

Prasmes

1.Studējošie prot pielietot digitālās tehnoloģijas, informācijtehnoloģijas un digitālās telekomunikāciju tehnoloģijas psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā. Studējošie spēj izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, integrējot tajā digitālās tehnoloģijas, digitālās intervences; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot esošās digitālo tehnoloģiju pielietojuma un intervenču iespējas psiholoģijas jomā, definē efektivitātes kritērijus un priekšnosacījumus; izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes.

Kompetences

1.Studējošie kritiski izvērtē esošās attālinātās psiholoģiskās intervences, apkopo metodes, izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā, kā arī izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes. Studējošie izvērtē digitālās iespējas psiholoģijā un intervences, balstoties uz apgūtajiem kritērijiem; izstrādā metodoloģiju izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā/klientam, balstoties uz diferencētām mērķa grupas vajadzībām; kritiski izvērtē digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas un intervences psiholoģijā, argumentēti diskutē par tās stiprajām pusēm un potenciāliem riskiem, piedāvā risinājumus identificēto risku mazināšanai; lieto tehnoloģijas sniedzot psiholoģisko palīdzību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sniegt savu praktisko pienesumu – gan grupā, gan individuāli digitālo tehnoloģiju psiholoģijā satura bankā. Izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, atbilstoši klienta grūtību gadījumam, tajā integrējot vairākas digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas psiholoģiskajā palīdzībā. Obligāta prasība ir atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-vidē – pie attiecīgā studiju kursa.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Vērtējums šajā studiju kursā būs kumulatīvs. To veidos: - Apmeklējums, mazie darbi, grupu darbi un aktivitāte lekcijās/nodarbībās (max. punktu skaits 1). - Grupu darba (grupā pa 3) par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2) - prezentēt/nodemonstrēt 6-8 min grupai. Nodarbībā sniegt apkopojumu par metodēm, intervencēm, rīkiem ar pielietojuma detalizētu skaidrojumu. - Individuālā darba par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2) Iesniegt 1 intervences, metodes, digitālā risinājuma pielietojuma psiholoģijā/psiholoģiskā atbalsta sniegšanā, konsultēšanā u.tml. aprakstu (nosaukums, autors/-ri, gads, izstrādes valsts, mērķa grupa, pielietojums, rezultāti, secinājumi, atsauce uz avotu un/vai konkrēts raksts) - rakstiski iesniegt e-vidē līdz noteiktam datumam (apjoms 1-3 lpp). - Noslēguma darba vērtējums (max. punktu skaits 5) Noslēguma darba ietvars - (grupā pa 3) • Izvēlētā klienta grūtību/problēmas raksturojums, demogrāfiskie dati (detalizēts, bet koncentrēts tikai uz psiholoģiskās palīdzības sniegšanai attiecināmo un būtisko). • Psiholoģiskās palīdzības plāns (detalizēti katrai konsultācijai un ar pamatojumu, kā arī mērķis konkrētajai konsultācijai), integrētas digitālās tehnoloģijas palīdzības sniegšanā (vismaz 3 digitālie risinājumi) - mērķa potenciālai un veiksmīgākai sasniegšanai). • Izvēlētā digitālo tehnoloģiju pielietojuma pamatojums, psiholoģiskā atbalsta sniegšanai (kādēļ tieši šim gadījumam, klientam, grūtībām, mērķim). Psiholoģiskā atbalsta ilgums (tā pamatojums), pielietotās metodes/metožu apraksts un pamatojums, kombinācijas pamatojums, minimāli ietverts vismaz viens digitālo tehnoloģiju pielietojums - pamatojums. • Paredzamā efektivitāte (balstīta teorētiskajās nostādnēs, pētījumos). • Ierobežojumi (skaidri un detalizēti formulēti). • Iesniedzamais noslēguma darbs: Power Point prezentācija (15 min) prezentēta vienā no noslēguma pārbaudījuma datumiem un iesniegta e-vidē (iesniedz viens no grupas dalībniekiem). Noslēguma pārbaudījums: Darbi iesniedzami e-studiju platformā, sadaļā - Praktiskais darbs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija. Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā. Konsultēšana un pētniecība tīmeklī. Tīmekļa intervenču iespējas un ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija. Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā. Konsultēšana un pētniecība tīmeklī. Tīmekļa intervenču iespējas un ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie, tiesiskie un datu drošības aspekti attālinātās psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie, tiesiskie un datu drošības aspekti attālinātās psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā kompetence 21. gadsimtā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā kompetence 21. gadsimtā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskās intervences/psiholoģiskās palīdzības izstrāde
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskās intervences/psiholoģiskās palīdzības izstrāde
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Zane Gulbe, Ivans Jānis Mihailovs, Inese Paiča, Kirils Dubiņins, Tatjana Bergmane. (2021). Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana. Rīgas Stradiņa universitāte

2.

Cooper, S., Campbell, L., & Smucker Barnwell, S. (2019). Telepsychology: A Primer for Counseling Psychologists ψ. The Counseling Psychologist, 47(8), 1074-1114.

Citi informācijas avoti

1.

Zinātniskie raksti no EBSCO, PUBMED, SCIENCE DIRECT datu bāzēm

2.

Journal of Health Psychology