Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie pārzina digitālo tehnoloģiju, informācijtehnoloģiju un digitālo telekomunikāciju tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā, to iespējas, ierobežojumus un specifiku. Studējošie definē intervences būtību un galvenos digitālās intervences iespējamos veidus psiholoģijā, pārzina digitālo intervenču un attālinātās konsultēšanas iespējas un ierobežojumus.
Prasmes
1.Studējošie prot pielietot digitālās tehnoloģijas, informācijtehnoloģijas un digitālās telekomunikāciju tehnoloģijas psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā. Studējošie spēj izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, integrējot tajā digitālās tehnoloģijas, digitālās intervences; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot esošās digitālo tehnoloģiju pielietojuma un intervenču iespējas psiholoģijas jomā, definē efektivitātes kritērijus un priekšnosacījumus; izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes.
Kompetences
1.Studējošie kritiski izvērtē esošās attālinātās psiholoģiskās intervences, apkopo metodes, izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā, kā arī izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes. Studējošie izvērtē digitālās iespējas psiholoģijā un intervences, balstoties uz apgūtajiem kritērijiem; izstrādā metodoloģiju izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā/klientam, balstoties uz diferencētām mērķa grupas vajadzībām; kritiski izvērtē digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas un intervences psiholoģijā, argumentēti diskutē par tās stiprajām pusēm un potenciāliem riskiem, piedāvā risinājumus identificēto risku mazināšanai; lieto tehnoloģijas sniedzot psiholoģisko palīdzību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sniegt savu praktisko pienesumu – gan grupā, gan individuāli digitālo tehnoloģiju psiholoģijā satura bankā.
Izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, atbilstoši klienta grūtību gadījumam, tajā integrējot vairākas digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas psiholoģiskajā palīdzībā.
Obligāta prasība ir atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-vidē – pie attiecīgā studiju kursa.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtējums šajā studiju kursā būs kumulatīvs.
To veidos:
- Apmeklējums, mazie darbi, grupu darbi un aktivitāte lekcijās/nodarbībās (max. punktu skaits 1).
- Grupu darba (grupā pa 3) par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2) - prezentēt/nodemonstrēt 6-8 min grupai.
Nodarbībā sniegt apkopojumu par metodēm, intervencēm, rīkiem ar pielietojuma detalizētu skaidrojumu.
- Individuālā darba par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2)
Iesniegt 1 intervences, metodes, digitālā risinājuma pielietojuma psiholoģijā/psiholoģiskā atbalsta sniegšanā, konsultēšanā u.tml. aprakstu (nosaukums, autors/-ri, gads, izstrādes valsts, mērķa grupa, pielietojums, rezultāti, secinājumi, atsauce uz avotu un/vai konkrēts raksts) - rakstiski iesniegt e-vidē līdz noteiktam datumam (apjoms 1-3 lpp).
- Noslēguma darba vērtējums (max. punktu skaits 5)
Noslēguma darba ietvars - (grupā pa 3)
• Izvēlētā klienta grūtību/problēmas raksturojums, demogrāfiskie dati (detalizēts, bet koncentrēts tikai uz psiholoģiskās palīdzības sniegšanai attiecināmo un būtisko).
• Psiholoģiskās palīdzības plāns (detalizēti katrai konsultācijai un ar pamatojumu, kā arī mērķis konkrētajai konsultācijai), integrētas digitālās tehnoloģijas palīdzības sniegšanā (vismaz 3 digitālie risinājumi) - mērķa potenciālai un veiksmīgākai sasniegšanai).
• Izvēlētā digitālo tehnoloģiju pielietojuma pamatojums, psiholoģiskā atbalsta sniegšanai (kādēļ tieši šim gadījumam, klientam, grūtībām, mērķim). Psiholoģiskā atbalsta ilgums (tā pamatojums), pielietotās metodes/metožu apraksts un pamatojums, kombinācijas pamatojums, minimāli ietverts vismaz viens digitālo tehnoloģiju pielietojums - pamatojums.
• Paredzamā efektivitāte (balstīta teorētiskajās nostādnēs, pētījumos).
• Ierobežojumi (skaidri un detalizēti formulēti).
• Iesniedzamais noslēguma darbs: Power Point prezentācija (15 min) prezentēta vienā no noslēguma pārbaudījuma datumiem un iesniegta e-vidē (iesniedz viens no grupas dalībniekiem).
Noslēguma pārbaudījums:
Darbi iesniedzami e-studiju platformā, sadaļā - Praktiskais darbs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā. Konsultēšana un pētniecība tīmeklī. Tīmekļa intervenču iespējas un ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā. Konsultēšana un pētniecība tīmeklī. Tīmekļa intervenču iespējas un ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie, tiesiskie un datu drošības aspekti attālinātās psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie, tiesiskie un datu drošības aspekti attālinātās psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā kompetence 21. gadsimtā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā kompetence 21. gadsimtā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās intervences/psiholoģiskās palīdzības izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās intervences/psiholoģiskās palīdzības izstrāde
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Zane Gulbe, Ivans Jānis Mihailovs, Inese Paiča, Kirils Dubiņins, Tatjana Bergmane. (2021). Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana. Rīgas Stradiņa universitāte
Cooper, S., Campbell, L., & Smucker Barnwell, S. (2019). Telepsychology: A Primer for Counseling Psychologists ψ. The Counseling Psychologist, 47(8), 1074-1114.
Citi informācijas avoti
Zinātniskie raksti no EBSCO, PUBMED, SCIENCE DIRECT datu bāzēm
Journal of Health Psychology