Basics of Latvian Sign Language
Study Course Implementer
Riga, 26a Anninmuizas boulevard, rk@rsu.lv, +371 20271291
About Study Course
Objective
Preliminary Knowledge
Learning Outcomes
Knowledge
1.Students acquire the basic knowledge and expertise for the development of sign language, structure.
Skills
1.Will be able to use sign language at elementary level to work with patients with hearing impairment (non-speaking patients).
Competences
1.Will be able to practically apply the acquired knowledge and skills of hearing impaired children's speech and language disorders in the assessment, correction work and communication.
Assessment
Individual work
|
Title
|
% from total grade
|
Grade
|
|---|---|---|
|
1.
Individual work |
-
|
-
|
|
Individual work – including preparation, presentation preparation, independent work with literature, sign language dictionaries on given topics.
|
||
Examination
|
Title
|
% from total grade
|
Grade
|
|---|---|---|
|
1.
Examination |
-
|
-
|
|
1. Active and fruitful participation in lectures and practical classes;
2. Independent, practical presentation of a child with a hearing impairment;
3. Exam at the end of the course.
|
||
Study Course Theme Plan
-
Lecture
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Sign language, historical aspect of its formation, types. Description of the situation today, experience of other countries.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
The language of deaf signs as a communication system, its structure. Sign language users
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Description of the form and content of gestures (manual characters). Sign language components (structures), non-manual sign language features.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Latvian language dactyl character alphabetical. Sign language as a communication tool with children with hearing impairment.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Sign language acquisition:
1. Daily phrases;
2. daily activities;
3. events;
4. emotions.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Sign language acquisition: days of the week, seasons, holidays.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Sign language acquisition: birds, animals. Sign language acquisition: home, apartment, school, shop.
|
-
Class/Seminar
|
Modality
|
Location
|
Contact hours
|
|---|---|---|
|
On site
|
Auditorium
|
4
|
Topics
|
Sign language acquisition: colours, numbers, mathematical operations.
|
Bibliography
Required Reading
Latviešu zīmju valodas vārdnīca. – Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība, 1997. (izdevums akceptējams)
Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. – Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1963. (izdevums akceptējams)
Brīvais laiks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca. 1. daļa. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2002. (izdevums akceptējams)
Cilvēks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Daba [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Ikdiena [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Latviešu zīmju valodas video vārdnīca [elektroniskais resurss] : [3 daļas] / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
„Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati” D. Bethere, izdota 2004.gadā EK Phare programmas „Pilsoniskas sabiedrības attīstība Latvijā 2002-2003” atbalstam projektam “Zīmju valoda – kā viena no saziņas iespējām" ietvaros. (izdevums akceptējams)
Pilsēta. Lauki [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Skola [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Veselība [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Additional Reading
Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998.
Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008.
1 VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : kultūra / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
2 VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : pakalpojumu sfēra / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : lauksaimniecība / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : amatniecība / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].